- ons 14 jan 2009, 16:40
Kan någon tala om hur man ser kylvatten-temperarturen på en V70II 2,4D momentum ???!! Kan inte hitta något om detta i instruktionsboken.
Moderator: Moderatorer
JK24T skrev:Volvo tycker det är onödig information och störande för föraren :roll:Ja, det gick det ju att göra på min salig gamla 440 Turbo. Och även oljetempen, by the way...
För mig är det viktig information och varför går det inte att rulla fram den ?
AndS skrev:Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.Brorsan har en Opel Vectra diesel som han köpte i fjol somras, nu när det även här i södra delen av landet blev temperaturer under nollstrecket märkte han att motorn inte blev varm förrän efter en längre körning. Sade att det var enorm skillnad till Nissan Primera som han hade förut. Förde till verkstaden för termostatbyte, som dom inte fick gjort på en dag ?:-/ Vet inte ännu om det fixade saken.
S80-04 skrev:Opel Vectra har ingen dieselvärmare standard som sitter i alla Volvodieslar. Normalt tar det lång tid att få en modern commonrailmotor att bli varm pga. den låga energiförbrukningen. Därför har man hjälpbrännare för att klara vinterkörning.AndS skrev:Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.Brorsan har en Opel Vectra diesel som han köpte i fjol somras, nu när det även här i södra delen av landet blev temperaturer under nollstrecket märkte han att motorn inte blev varm förrän efter en längre körning. Sade att det var enorm skillnad till Nissan Primera som han hade förut. Förde till verkstaden för termostatbyte, som dom inte fick gjort på en dag ?:-/ Vet inte ännu om det fixade saken.
Själv saknar jag tempmätaren och information om bränslevärmaren är på. Hittills tyckt att bilen nog blir relativt snabbt varm, använder dock nästan alltid bränslevärmaren före starten.
henka35 skrev:Hans Vectra drar under 6 liter/mil då jag nu kommit upp till c:a 7l/mil. Vi har ungefär lika körning. Och Nissan Primeran hade inte heller bränslevärmare.S80-04 skrev:Opel Vectra har ingen dieselvärmare standard som sitter i alla Volvodieslar. Normalt tar det lång tid att få en modern commonrailmotor att bli varm pga. den låga energiförbrukningen. Därför har man hjälpbrännare för att klara vinterkörning.AndS skrev:Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.Brorsan har en Opel Vectra diesel som han köpte i fjol somras, nu när det även här i södra delen av landet blev temperaturer under nollstrecket märkte han att motorn inte blev varm förrän efter en längre körning. Sade att det var enorm skillnad till Nissan Primera som han hade förut. Förde till verkstaden för termostatbyte, som dom inte fick gjort på en dag ?:-/ Vet inte ännu om det fixade saken.
Själv saknar jag tempmätaren och information om bränslevärmaren är på. Hittills tyckt att bilen nog blir relativt snabbt varm, använder dock nästan alltid bränslevärmaren före starten.
//Henrik
Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]