Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JK24T
Volvo tycker det är onödig information och störande för föraren :roll:
För mig är det viktig information och varför går det inte att rulla fram den ?
Användarvisningsbild
av Guligan
JK24T skrev:Volvo tycker det är onödig information och störande för föraren :roll:
För mig är det viktig information och varför går det inte att rulla fram den ?
Ja, det gick det ju att göra på min salig gamla 440 Turbo. Och även oljetempen, by the way...
av AndS
Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.
av S80-04
AndS skrev:Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.
Brorsan har en Opel Vectra diesel som han köpte i fjol somras, nu när det även här i södra delen av landet blev temperaturer under nollstrecket märkte han att motorn inte blev varm förrän efter en längre körning. Sade att det var enorm skillnad till Nissan Primera som han hade förut. Förde till verkstaden för termostatbyte, som dom inte fick gjort på en dag ?:-/ Vet inte ännu om det fixade saken.
Själv saknar jag tempmätaren och information om bränslevärmaren är på. Hittills tyckt att bilen nog blir relativt snabbt varm, använder dock nästan alltid bränslevärmaren före starten.
Användarvisningsbild
av henka35
S80-04 skrev:
AndS skrev:Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.
Brorsan har en Opel Vectra diesel som han köpte i fjol somras, nu när det även här i södra delen av landet blev temperaturer under nollstrecket märkte han att motorn inte blev varm förrän efter en längre körning. Sade att det var enorm skillnad till Nissan Primera som han hade förut. Förde till verkstaden för termostatbyte, som dom inte fick gjort på en dag ?:-/ Vet inte ännu om det fixade saken.
Själv saknar jag tempmätaren och information om bränslevärmaren är på. Hittills tyckt att bilen nog blir relativt snabbt varm, använder dock nästan alltid bränslevärmaren före starten.
Opel Vectra har ingen dieselvärmare standard som sitter i alla Volvodieslar. Normalt tar det lång tid att få en modern commonrailmotor att bli varm pga. den låga energiförbrukningen. Därför har man hjälpbrännare för att klara vinterkörning.

//Henrik
av S80-04
henka35 skrev:
S80-04 skrev:
Opel Vectra har ingen dieselvärmare standard som sitter i alla Volvodieslar. Normalt tar det lång tid att få en modern commonrailmotor att bli varm pga. den låga energiförbrukningen. Därför har man hjälpbrännare för att klara vinterkörning.

//Henrik
Hans Vectra drar under 6 liter/mil då jag nu kommit upp till c:a 7l/mil. Vi har ungefär lika körning. Och Nissan Primeran hade inte heller bränslevärmare.
av riha
Båda era bilar verkar dra 10 ggr mer än vad alla andras gör. hehehe

Du menar säkert 0,6 resp 0,7 l/milen.

Jag saknar tempmätare för att veta när motorn har arbetstemperatur exempelvis.
Det finns en gammal tråd med en stor del inlägg på ett stort antal människor som saknar det.

Det borde var aen piece of cake för dem att lägga till infon i färddatorn då det redan finns en termostat i bilen.
av AndS
Jag säger inte att den inte behövs, men tror ändå att den stora mängden Volvoägare inte tänker så mycket på det. Och det måste ju sitta någon form av givare så att motorn kan kompensera en kall motor.
Kollade i instruktiosboken och jag kan inte utläsa om det finns något varningsmeddelande för t.ex. varm motor, eller visar den bara något som "Motorproblem, kör till verkstad".
Däremot finns det indikator för oljetryck och/eller meddelande för oljenivå, men det står bara att det skiljer mellan olika motorer, kontakta återförsäljare för mera info.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]