Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet.

Har väldigt svårt att tro att du har en rimlig chans eftersom det inte fanns något fel när bilen såldes.
Bara för att det är ett vanligt fel så kan man inte begära att det skall bytas.
Så resonarar jag i alla fall.
Du kan alltid testa starta en ny tråd i Ekonomiforumet där vi brukar disskutera den här typen av frågor.
Användarvisningsbild
av CarMan
självklart får du inte goodwill.
bilen är utanför garantin
bilen är utanför konsumentköplagen
du verkar inte vara trogen kund, så du åkt till annan verksta, så det finns ingen anledning för bilia att göra nått extra.
& framförallt så har ingen volvo handlare felsökt & konstaterat att det är fel på gas spjället ! (gissa at du inte har senaste mjukvaran i )

men även om det nu är fel på gas spjället så har ju din bil gått 20 000 mil & är 9 år gammal (det är nte livstids garanti på bilen)
har bilen full service bok? i annat fall har du inte ens skött bilen enligt vilvos krav m.m.

att tycke gas spjället inte är den bästa konstruktionen, är en sak, men att tro att man har livstids garanti är ju an annan
av Fred
Jag är benägen att hålla med föregående skribenter. Din bil är helt enkelt för gammal, har gått för långt och uppfyller inte kraven gällande service osv.

Jag tillhör de lyckligt lottade som fått spjället utbytt men detta berodde till fullo på goodwill från Rejmes i Linköping (som förövrigt har varit helt fantastiska efter att jag köpte bilen av dem för snart ett år sedan!). Eftersom felet uppdagades kort efter köpet föll det under konsumentköplagen.

Kanske inte det du ville höra, men jag ville ändå förmedla en solskenshistoria i ett annars ganska mörkt kapitel när det gäller volvobilar.

Mvh
/Fred
Det är nog som de ovan skrivit, tämligen kört. Spjällen är ju ultrakassa, men ett Volvo-spjäll som hållt i 20,000 mil är ok ändå med tanke på den dåliga kvalitén. Serva bilen på alternativ verkstad två gånger så är kostnaden för spjället intjänat. OM du inte servar själv, då är det intjänat på första servicen. Nästan iaf.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu kanske spjälet inte behöver bytas, det kan ju räcka med att ladda ny mjukvara, eller så kanske han har igensatt vehusventilation...
av Bosse86
Per L skrev:Är det någon som köpt ett spjäll från http://www.atech2.com/ ?
I mitt fall gäller det en 140 hk S60 automat från 2001 som gått 15500 mil.

Fungerar spjället bra?
Var det några problem för VOLVO att "gifta in" den med motorn och vad kostade det?
Kan någon annan än VOLVO göra det?
Hur fick ni bort gamla spjällets kabel med kabelsko? Det verkar rätt trångt runt startmotorn.

Tänkte byta spjället själv och sedan rulla in bilen i verkstaden och få spjället "ingift".

Per L
Hur har det gått för dig, har du lyckas byta och få ny mjukvara?
Är det någon som vet om Atech2:s spjäll passar på min v70 T5 -01?
/Marcus
Vem här har de högsta dockumenterade milen utan att byta problemgasspjällen? :) Själv ligger jag på 15500mil och inga symtom (ingen ny mjukvara heller) än så länge... peppar peppar. (Kanske blir lite OT?)
av krax
Min mätare står på 31500 mil och det är en vit etikett på spjället.
Om något är bytt tex med ett utbytesspjäll med vit etikett vet jag inte.
Jag har problem vid gasdrift men aldrig med bensin så det beror väl
inte på spjället.
Travolta skrev:Vem här har de högsta dockumenterade milen utan att byta problemgasspjällen? :) Själv ligger jag på 15500mil och inga symtom (ingen ny mjukvara heller) än så länge... peppar peppar. (Kanske blir lite OT?)
27700 gick min. Sen sålde jag den och en vecka senare brakade gasspjället.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]