Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyrox
Hej alla....

Har en 855 T5 som är chippad.
Har gått som en dröm en lång tid, dock har jag fått problem på senare tid.

När man gasar på ganska hårt så tappar han all effekt!
Turbons laddtryck är uppe på ganska hög nivå som alltid men han tappar all effekt i motorn.

Gasar man sakt är det inga problem.
Har hört mig för en del och en verkstad föreslog att vi skulle testa att byta luftmassemätare.

Gjorde det idag, bytte till en från skruvat.se
Tycker bilen vart lite "tjurigare" på tomgång.
Måste man göra något efter man bytt mätare?

Åkte en liten sväng och han blev bättre men endast lite, laddade på ett annorlunda sätt, inte fullt ut på en gång som han gjort förr i tiden.
Sedan upptäckte jag att när jag kom tillbaka så hade motorelektronikslampan tänds. Vet ej när men tyckte inte den var tänd när det bar iväg.

Bytte tillbaka men lampan lyser fortfarande.....
Skall man radera den på något bra sätt?
Har vid byten haft batteripolen av......

Någon som känner igen detta problem och kan hjälpa mig?
Har sökt runt på forumet men ingen tråd som gett mig svar.....

Bilen är en -95 som gått sc 16 000 mil.

Tacksam för svar och hjälp.
av cyrox
Tack för svaret.....

Läste ut felkoden under sena kvällen och fick fram A2 1-2-1, alltså massemätaren.
Detta kom upp efter bytet till den nya.
Fellampan i bilen lyste ej med den gamla massemätaren.

Så han gillade tydligen inte den nya?
Frågan kvarstår, eftersom problemet kvarstår, så borde det inte vara massemätaren som orsakar felet iallfall?!

Om det är fel på tänddel, skall det då visas om man plockar ut felkod?
av *pettson*
cyrox skrev:Den modellen skall passa till min står det på skruvat.se
Inget illa nu om skruvat.. MEN dom har inte riktigt ordning på sidorna ännu vad gäller rekommendationstabeller.
DU måste veta helt säkert utan deras tabeller.
Andra saker som inte är ordning ännu på är t.ex motorfästen.

Så är det verkligen rätt massmätare du fått?
av *pettson*
cyrox skrev:Skall se om jag kan hitta något på den.
Det är ju inte en bosch.....

Tips hur man kan kontrollera den om inte deras sidor fungerar?
Tja.. absolut enklast måste väl vara att kika på både mekonomen och autoexperten. Har dom samma nummer som rekommendation så är det troligen numret du letar efter.
Är det en eftermarknads som inte är en bosch så måste den iallafall vara gjord för att just ersätta det numret som bosch har.
Det är väldigt viktigt att du får rätt luftmassemätare, har själv bytt min nyss och haft en del krångel med olika givare. Angående ditt turbotryck och att den tappar orken så kollA SLANGARNA som går till laddtrycksregulatorn den som sitter vid luftburken så att de är hela samt slangen som går höger sida om kylet det är vakumet till turboklockan i hastigshetsmätaren.känslan jag får är att laddtryckregulatorn är på väg att ge sig.har bytt denna på min T5 vi cirka 18000 mil,
Lycka till
av cyrox
LarsEric61 ---> Tack för tips, skall kolla. Tycker det är skumt att laddtrycksmätaren i bilden går på som den brukar men bilen tappar allt. Kan det vara så enkelt som soppafilter tro? Att han inte får soppa som han skall?

*pettson* ---> Kul att du är från Motala. Slumpar sig som så att jag med är det :D Skall undersöka massemätaren, efter montering av en från skruvat så agerade turbon märkligt. Laddade mindre vid fullgas för att sedan komma mer en mer hästspark senare, så han agerade annorlunda. Dock så när han laddad upp så tappade han alllt även med den massemätaren....... Kanske inte har med mätaren att göra?

Soppa, tänddelar..... ?

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]