Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lani
855 skrev:Perfekt
Man tackar..
tänk bara på att när det står mittenstiftet så menas det inte mittenkontakten på relät utan det sitter ett stort stift i mitten på relät.
och så måste det inte vara 80ohm, jag hade om jag kommer ihåg rätt en 75-76 ohm, och det funkar klockrent.

det är så skönt att slippa ha den gula fula lampan i ögonen när man kör i mörker
av Frigge
Fungerar det på både 170 och 140 hkr motorn ? Har hört det någonstans men inte mer än att det funkar till 140 motorn ?

/Fredrik
av lani
Frigge skrev:Fungerar det på både 170 och 140 hkr motorn ? Har hört det någonstans men inte mer än att det funkar till 140 motorn ?

/Fredrik
ingen aning faktiskt, jag har den lilla och där funkar det, men vilken motor påverkar ju inte det faktum är att man lurar bilen att tro att det finns en fungerande luftpump fastän att den är trasig och inte ens inkopplad. man har ju bara moddat relät lite, så vilken motor det är tror jag inte spelar någon roll.

men glöm inte att täta ihop relät ordentligt när ni är klara med silikon, fyll gärna hela hålet där man skulle ha stoppat i kontakten till lmm. Den sitter riktigt illa och får ta mycket skit där den sitter, så missar du och täta ordentligt så lär den ärga och rosta ihop på nolltid.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska man inte koppla in pumpen går det nog att flytta upp relät en bit till ett torrare ställe.

På en 850 funkar det nog så här, men på lite nyare bilar (97?) kom det till lite fler diagnosfunktioner på luftpumpen. Pumpen går bara vid kallstart innan lambdasonden börjar fungera. Sonden mäter ju syrehalten i avgaserna så den skulle få panik om man pumpade in en massa friskluft i avgasröret.
Det här använder styrenheten för att testa pumpen. C:a 10 minuter efter kallstart kör den pumpen en kort stund och kollar så lambdasonden reagerar, om inte sätts felkod om flödesfel på sekundärluftsystemet.
av 855
lani skrev:
Man tackar..
tänk bara på att när det står mittenstiftet så menas det inte mittenkontakten på relät utan det sitter ett stort stift i mitten på relät.
och så måste det inte vara 80ohm, jag hade om jag kommer ihåg rätt en 75-76 ohm, och det funkar klockrent.

det är så skönt att slippa ha den gula fula lampan i ögonen när man kör i mörker
Ok , bara att prova och se om det funkar på min.
av lani
855 skrev:
lani skrev:
Man tackar..

Ok , bara att prova och se om det funkar på min.
man har ju inte så mycket att förlora på det :lol:
av Veribk
Någon som vet hur diagnossystemet på en 850 -97 fungerar?
Jag har fått felkod:
EFI448 och EFI442 med olika intervall i fyra år nu.
Ibland tar det det 6 månader mellan det att lambda-lampan tänds och ibland 1 dag.

Backventil och avgasåterledning är bytta. Relä rengjort och fungerar.
Luftpump var fylld med vatten och fungerar garanterat ej (efter test).

Varför jag ändå är osäker på att problemet skulle vara luftpumpen är:
- varför tänds aldrig lampan när luftpumpen skall vara igång, dvs första minuten?
- varför tänds lampan bara efter lång tids körning, oftast fuktigt väder (som någon tidigare nämnt) eller vid körning länge på tomgång (kö)?

Resistansen för lindningen i luftpumpen är oändlig så det borde upptäckas av diagnossystemet direkt tycker man...

Är Bilia på fel spår då dom är inne på avgasåterledningen?
Någon som har något tips på hur det ligger till.....
(Man vill ju inte lägga tid och pengar på att byta luftpump om det inte hjälper)

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]