NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Värmaren hörs inte när du kör. Det är ju bara när man står still med motorn avstängd man kan höra att värmaren drar igång fläktar, bränslepump etc. Dessa går ju ändå när man kör och det ljudet försvinner i motorljudet.

Jag tror till och med att värmaren alltid går under +7 grader.
Jag har tyckt mig höra att värmaren går när jag kört i vintermiljö med min V50 2.0D, tyckte det var märkligt men det kanske var så då alltså. Dock visar färddatorn väldigt rätt hittills: Sista tanken räknade jag till 5.9 l/100km, datorn (som inte nollställdes innan) gick under perioden ner från 6.1 till 6.0 l/100km. Verkar rimligt.
Ok.. så värmaren går alltså under vanlig körning när det är kallt ute? -blir det inte tillräckligt med värme från motorn som kan användas till att värma kupén då?
Men värmaren startar väl aldrig när bilen står parkerad om jag inte satt tiduret förstås?
En dieselmotor klarar inte att generera tillräckligt med "spillvärme" till kupésystemet när det är kall ute. Detta eftersom motorn är så effektiv så betydligt mer blir till rörelseenergi hos kolvarna än överskottsvärme - Skillnaden mot en bensinmotor, där har man ju värme i överflöd.

Värmaren startar såklart inte när den är parkerad om du inte själv ställt in det.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]