Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ankan
#19736
Har haft bilen inne på Volvo i K-holm och de säger att enligt felkoden (lambdalampan lyser) ska luftpumpen vara kaputt.

1. Är den svår att byta själv?
2. Kan det vara något annat än själva pumpen som är trasigt, typ relät eller liknande?
3. Om man byter själv, kommer lampan att släckas eller måste Volvo göra detta?

Hoppas inte precis samma frågor redan ställts, har sökt lite men inte hittat.
Användarvisningsbild
av ketto
#19765
Här är en bild på luftpumpen! Ser väldigt lätt ut att byta! Lampan kanske släcks men felkoden kommer va kvar om inte dom raderar den!
Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
#19774
Ankan skrev:Har haft bilen inne på Volvo i K-holm och de säger att enligt felkoden (lambdalampan lyser) ska luftpumpen vara kaputt.

1. Är den svår att byta själv?
2. Kan det vara något annat än själva pumpen som är trasigt, typ relät eller liknande?
3. Om man byter själv, kommer lampan att släckas eller måste Volvo göra detta?

Hoppas inte precis samma frågor redan ställts, har sökt lite men inte hittat.
det hela beror på vad det var för felkod bilen hade.
vissa felkoder kan rakt av visa att det är själva pumpen som är trasig, andra kan visa att flödet är fel & då kan det jumvara relä/pump/ventil & det får man ju då mätasig frem till vad det är.
det kan då också vara så att en komponent är trasig & en annan pajar som ett följdfel
av *pettson*
#19804
CarMan skrev:
Ankan skrev:Har haft bilen inne på Volvo i K-holm och de säger att enligt felkoden (lambdalampan lyser) ska luftpumpen vara kaputt.

1. Är den svår att byta själv?
2. Kan det vara något annat än själva pumpen som är trasigt, typ relät eller liknande?
3. Om man byter själv, kommer lampan att släckas eller måste Volvo göra detta?

Hoppas inte precis samma frågor redan ställts, har sökt lite men inte hittat.
det hela beror på vad det var för felkod bilen hade.
vissa felkoder kan rakt av visa att det är själva pumpen som är trasig, andra kan visa att flödet är fel & då kan det jumvara relä/pump/ventil & det får man ju då mätasig frem till vad det är.
det kan då också vara så att en komponent är trasig & en annan pajar som ett följdfel
Pumpen brukar vara det som pajjat då det är en sjuka på tidigare modeller att dom blir fyllda med kondensvatten.. till sist avlider pumparna..Detta är nånting som volvo väl vet om på dom verkstäder som iallafall jag jobbar emot.
Åtgärden är att ta pump och slang samt relä från en nyare modell... (ändrat pumputförande) precis som då man köper nytt (ifall man väljer det).
Felet på pumpen brukar visa sej snabbt... lossar man slangen och vattnet rinner ur så...
För all del.. även reläinsatserna brukar vara fyllda med vatten då nån lustigtkurre inte trodde reläer kan fyllas med vatten då dom sitter uppoch ned..
dock kan även rättvända reläer ta in vatten... :wink:
av Ankan
#22665
Tack för mkt bra svar!
av Frigge
#22692
Det är inte alls säkert att det är pumpen som är trasig. Det vanligaste är relä,magnetventil och pulsairventilen. Pumpen brukar man kunna åtgärda genom att borra ett dräneringshål i botten på den.

/Fredrik
av lani
#22757
kolla först relät, om du inte är miljöpartis så går det att koppla förbi luftpumpen och lampan kommer inte tändas igen när du har släckt den. finns ett väldigt enkelt sätt att göra det, den enda skillnaden är att den kommer rena avgaserna sämre dem första ca 30 sekunderna, men är man som mig inte miljöpartist och hellre vill spara 4000 så går det att fixa till kostnad av en liten sladdstump och lite lödtenn :lol:
av 855
#25056
Hur kopplar man förbi pumpen så att lampa förblir släckt??

Kör 855-96 med lysande motorlampa pga luftpumpsrelät intermittent.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.