Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av salo
Funderar på om det är nått fel på antispinnsystemet på min V70N 2.4t -01. Vi har en rejäl (ganska brant och lång) backe upp till huset och som vädret är nu i Göteborg (snömoddigt) så kommer jag alltså inte upp för backen (90 graders sväng in till backen så det går inte att ta fart). Det känns ungefär som att antispinnet går in "för tidigt" och bilen saktar tills den helt enkelt inte orkar, finns inget driv liksom.

Däcken är dubbfria vinterdäck med bra mönster men jag får alltså stänga av antispinnet för att jag ska komma upp och "vålda" med lite hjulspinn helt enkelt. Visst är dubbar att föredra i rådande underlag men så här illa kan det ändå inte vara meningen att det ska vara?

Vad har ni andra för erfarenheter? Måste man ha en AWD för att det ska funka bra eller kan det vara så att mitt antispinn felar och det kan handla om en inställningsfråga? Bilen i övrigt är ju en jättebra vinterbil men detta är lite underligt.

/Jonas
av EvilEd
Hej

Min egen erfarenhet är att antispinn är värdelöst i såna lägen,
man får helt enkelt stänga av det om man vill komma loss/vidare.

Det gäller inte bara Volvo, hade antispinn på mina gamla bilar också
(Saab 9-5, Renault mfl.) dom är likadana och vid såna situationer
är det bara och stänga och "spinna" iväg hehe ;)
Användarvisningsbild
av Loner
Det du beskriver är precis som STC'n fungerar, den går in och stryper virdmoment och bromsar det spinnande hjulet. Är det motlut och riktigt halt så blir man tillslut ståendes. Bara att koppla ur STC'n och köra som man gjorde förr så kommer man upp.

Testade för skojs skull STC'n alldeles i blörjan av vintern, då hade vi en hal och fin isbeläggning på frösöbron, och jag hade mina NF3or med urplockade dubbar, ut på bron, i med 3:an, fullgas över hela bron..
Behöver jag ens säga att bilen inte visade en enda tendens till att öka i fart... hade det varit motlut så hade jag nog suttit fast ganska fort.

Nä STC är en falsk säkerhet, håller man dock koll på varningslampan så kan man ibland få en varning om att det är halt innan man själv märker att man har hjulspinn (typ vid landsvägskörning).

För övrigt tycker jag att min förra bil, en 854:a var mycket bättre på framkomlighet, V70'n spinner och har sig mycket fortare än 854, däremot kommer aldrig bakvagnen sladdandes på samma sätt som på 854:an. Så på så vis känns det ju tryggare iaf.

/L
Användarvisningsbild
av _Rick_
Bara att stå på...

AWD powah ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har erfarenheten att volvos är bättre än saabs men att själv fortfarande är bästa dräng även om man bara smyger på gasen (inte spinner upp för backen) så kommer man upp utan att stanna fast antispinnet inte klarar det.

Saaben jag hade slog dessutom av antispinnen när man blev stillastående p.ga. den.

Sen en kul incident idag. Stod vid ett trafikljus, ungefär 10bilar i kö och svagt uppåtlut. När det slår om till grönt så kommer ingen iväg och de flesta börjar kana bakåt! Lika roligt åt dessa stockholmare som inte är van med snö varje gång :lol:

/Anders
av salo
Brainded skrev: Lika roligt åt dessa stockholmare som inte är van med snö varje gång :lol:
Tack för alla svar!

Vill bara påpeka, med tanke på Anders citat ovan :-) att jag är inne på mitt 18e år som bilförare, har bott i Norrbotten och kört mycket bil på vinterväglag men aldrig upplevt nått lika surt vad gäller framkomlighet som min v70 med stc inkopplat när det går lite uppåt, men som ni har sagt, det ska väl vara så. Ståldubb borde väl göra att det börjar spinna senare, synd bara att det är barmark 95% av tiden här.

/Jonas
Användarvisningsbild
av Brainy
Där har du ju tyvärr problemet med den här staden, nästan alla använder friktionsdäck och när det börjar släppa så verkar de av någon anledning bara gasa ännu mer så de polerar upp en riktig isgata. Själv är jag från Gävle och där får man lättare fäste med friktionsdäck då de med dubb ruggar upp isen.

De senaste dagarnas körning i stockholm har fått mig att föredra dubbdäck mer än körningen i och omkring Gävle har fått då lovade jag redan förra vintern mig själv att köpa dubb när mina nuvarande friktionsdäck tagit slut.

Inget svar på trådens fråga men kanske iaf tänkvärt att jag har lidit mer av friktionsdäck i sthlm än jag gjort i Gävle.

/Anders
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]