NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har ganska nyligen köpt mig en V50 1.6D och undrar varför färddatorn visar så pass mkt fel.
Vi var ute på en långsväng i helgen 50mil. blandat 70, 80, 90 och 100km/h.
Medelfart blev 84km/h förbrukning enl färddator 4.2l/100km.
Verklig uträknad förbrukning 5,0l/100km.
Alltså visar färddatorn nästan 8dl/100km fel!!!
Vad förbrukar ni andra som har V50 1.6D på långkörningar?
Hei.

Jeg har også en Volvo V50 1.6 og opplever det motsatte.
Målte min til 0.45 /mil på langkjøring på 50 mil. Mens kjørecomputeren viste 0.52 /mil, altså viste den 0.7 liter/mil for mye. Dette har jeg også fådd bekreftet når jeg regnet forbruket på fjoråret. Selv regnet jeg meg frem til 0.56 i snitt, mens bilen viser 0.66 i snitt. Altså for mye.

Ikke helt nøytaktig kan man si.
Man blir ju lite skum på det här, man börjar nästan fråga sig om det läcker diesel nånstans?
Dagens mijödiesel luktar ju inte, och det blir heller inte de karatäristiska oljefläckarna i vatten som det alltid blev förr i tiden. Hur tusan ska man se en sådan läcka?

Nån som har nån annan idé om varför den drar så pass mkt?
FiddeUBC skrev:Har ni kört när det är -2grader eller kallare startas "tillskottsvärmare" bränslevärmare. Ni ska inte glömma att den drar några deciliter också. Den förbrukningen visar inte färddatorn.
Stemmer det, den drar omtentrent 0.5 liter/timen. Så den vil så absolutt gi utslag over tid på målinger man selv tar via triptelleren.
Hade tidigare en V50 2.0D -07:a som tjänstebil, den visade väldigt exakt förbrukning i förhållande till verklig uppmätt!

Har aldrig hört att värmaren gått i bilen utan att jag manuellt tidstyrt den till att göra det!
OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]