Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag kommer upp runt 3000 varv så tappar den orken enligt felkod så är det ”ECM-6805 Turboreglering, Laddtrycksfel, För högt tryck” vad ska jag börja leta fel. Någon som vet.

V70N 2,4T 2001
Nu vet inte jag riktigt vad din motor heter.. Men enligt vadis kan det vara följande felorsaker: Slangarna mellan turboaggregatet och turboreglerventilen respektive turboreglerventilen och tryckservon har lossnat eller är igensatta/skadade.
- Felaktig turboreglerventil
- Felaktigt tryckservo till wastegateventilen
- Kärvande wastegateventil

Jag föreslår att du kollar slangarna mellan insugningsrör, tryckdosa och turboreglerventil om de är klämda eller igensatta eller skadade.
mät trycket med extärn mätare, så du vet om du har fel tryck eller om det är en givare som mäter fel

ett vanligt fel är att laddtrycks reglerings ventilen pajar.
Nu går bilen knappt den går orent som bara den när man gasar låter som den inte skulle gå på alla burkar men när jag står still hugger den inget och när man har kört ett par mil så går den bra igen kan komma ett litet hug ibland. Kan det vara Luftmassamätare (MAF) som har lagt ner.

Någon som har ett ca pris på en Luftmassamätare (MAF)

V70N 2,4T 2001
Nu har jag inte hört hur den låter, men ska man gissa så gör jag det på en eller flera tändspolar. :wink:
Det är i allfall värt att kolla.
med 6805 så brukar det vara reglerventilen, som strular. men du kan ha fel på en motorkudde, dessa är vakumstyrda, men igentligen så borde du då inte få felet markant vid 3000 rpm. om det nu inte är så att solinoiden till vakumstyrningen för motorkuddarna är trasig, eller att nån kopplat slanggarna fel
Har vart och tittat till mina felkoder nu i kväll och har då samma kod som förut 6805 Reglerventilen troligtvis plus att en tändspole är trasig på Cylinder 1.
Någon som vet priset på en Reglerventil (Magnetventil)
drop skrev:Har vart och tittat till mina felkoder nu i kväll och har då samma kod som förut 6805 Reglerventilen troligtvis plus att en tändspole är trasig på Cylinder 1.
Någon som vet priset på en Reglerventil (Magnetventil)
tänspole trasig på cylinder 1 ??? inte miss tänning eller förhög signel eller nått sånt?
Artikelnr: 14-7.21903.63.0
Benämning: Magnetventil
Pris: 1355.00
I Mekomomens Webkatalog

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]