Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Ja nu blev det en tvärvändning på det hela.
Det visade sig nu att det är en lambdasond som felar, fick reda på det andra gången jag ringde dit och pratade med en på Volvo som hade lite mer koll.
Jag visste från början inte vad koden stod för och då sade de att det var lmm/maf som felade, men så var det tydligen inte.

ECM-261A=Adaptiv lambdareglering, bank 1 - Övre gräns

Det var tydligen det felkoden stod för. Det är inte lätt ibland när man inte får prata med folk som har koll från början ??:-/
Så det de skulle göra var att kontrollera och rengöra berörd lambdasond, de trodde det skulle räcka i och med att motorelektroniklampan bara tändes ibland.

Men frågan som då dyker upp är: Om det nu skulle visa sig att den berörda lambdasonden är defekt och måste bytas, finns det någon billigare variant att köpa än Boschsonderna? (som jag förmodar är samma som Volvo's original), för de är ganska dyra.
De jag hittar på nätet är av universaltyp och jag vet inte om en sådan passar.
Dessutom så vet jag inte vilken av sonderna det är som felar, för visst sitter det 2 på bilen, eller har jag fel?

Nu blev detta kanske off topic, men vad gör man när man inte får rätt information från början.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är inte lätt alla gånger.
jag kan rekomender att lämna in bilen för felsökning om du vill veta axakt vad som är fel, allt anat är bara gissninger.

Här kommer min gissning.

felkoden betyder att du har fel syre mängd i avgaserna.
Lamdasonden mäter mängden syre & om du överskrider eller underskirver ett förutbestämt max/min värde så sätts felkoden. i 99% av gånger betyder det at lamdasonden fungerar, men att syrehalten är fel !
på just din bil så brukar det då vara fel på MAF:en (det är den som mäter mängden luft som motorn "tar" & sen tillsäter motorsstyrenheten rätt mängd bränsle, för att uppnå bränsle luft/blandning.
lamdasonden mäter sen mängden syre i avgaserna & finjusterar / kompenserar. men man får inte kompensera för mycke för då är det inte längre normal kompensering, då är något fel & det är just det som händ tig, din motor behöver kompensera mer än tillåtet.
Användarvisningsbild
av CarMan
sen så är lamdasondne nått man inte gör rent så där bara, den blir för det första inte trasig av lite avgaser, o andra sidan är det större risk at skada den än att laga den om du försöker göra rent den.

sen så får man inte fetta in kontaktstyckena & man får absolut inte skarva signalkabeln !
Användarvisningsbild
av Krewken
Ja nu har jag haft in bilen på service, och de säger att främre lambdasonden måste bytas, ett "intermittent"-fel, inget allvarligt enligt dem på volvo men den måste bytas förr eller senare.
Ett byte inklusive jobb skulle gå på i runda slängar 2500kr (han visste inte riktigt exakt), så nu har jag börjat jaga en lambdasond.
MECA hade en boschsond för ca 1800kr, men vid närmare undersökning så har det visat sig att skruvat.se skall ta hem liknande sonder (med komplett kontakt, alltså behövs ingen skarvning av kablage) med samma ledarantal om ett par veckor för "runt en tusenlapp", så sade de iallafall när jag pratade med dem idag. Så jag ska nog vänta tills de fått hem sina sonder och sedan köpa en sådan och byta själv (om det nu inte är för svårt)

PS. Ville bara uppdatera hur det går med det hela
PPS. Jag menade inte att göra smygreklam när jag använda de 2 företagens namn DS.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad hade dom för felkoder förutom 261A ??? 261A betyder ju att somden är hel!
Användarvisningsbild
av Krewken
Enbart ECM-261A var det den hade löst ut på.
Jag är ingen expert på det här med bilar, men det jag skrev tidigare är vad de sagt till mej efter diagnos och felsökning.

Carman:
Så jag borde egentligen börja med att byta LMM då?
Användarvisningsbild
av Krewken
Nä nu ger jag upp!
Försökte byta MAF/LMM idag, men röret mellan luftfiltret och turbo/spjällhus satt så jävligt att jag inte fick loss den.
Sen så läste jag idag i VADIS 2003 detta:

S70/V70 -2000/V70 XC/C70-2-25-0033

Bakgrund
Föroreningar i ledningar kan påverka referensluften till lambdasonderna med följande felkoder i ECM som följd: 280A, 260A, 261A, 262A, 2A1A. Vid dessa felkoder skall främre och bakre lambdasond bytas och adapterkablage sättas dit.

Så det blir nog ändå som verkstaden sa: byte av sonderna.
suck...

Nu vet ni hur det gick i alla fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
dessa föroreningar är det man får om man etar in kontaktstyckena (blir även samma om man skarvar kablarna)

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]