NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diil
Tjenare alla på detta fina forum!

Under julhelgen köpte jag och tjejen en V50 2.0D med Performance (standard) ljudpaketet. Vi tycker båda att det låter hyffsat bra och jag har läst en hel del om att jämfört med tidigare årsmodeller har ljudet förbättrats åtskilligt i grundpaketet. Dock saknar vi diskanten (man får trimma upp diskanten på max för att det ska låta ok, och då är det bara ok) och jag har därför tänkt köpa separata diskanthögtalare fram och bak och montera själv, ska funka bra enligt detta forum och volvo själva.

Nu till min fråga: Enligt volvo sitter det sex högtalare i Performance-paketet, men de visar bara fyra på bild på sin hemsida:

Bild

Så vad gäller? Hur många högtalare finns det i min bil, och framför allt: vilka är de?
Sitter det redan diskanter bak (det finns galler, men inget ljud kommer därifrån)?
Sitter det någon slags kombo-högtalare med inbyggd separat diskant som därför inte visas på volvos bild (det låter inte så i bilen)?

Bitte hjälp mig ni som vet, jag vill inte behöva riva innerpaneler i onödan för att kolla vad jag ska köpa.

Många tack på förhand!

/Daniel
Är det verkligen 6? Jag har likadan bil, och jag antar i high performance paketet så monteras diskanter in upptill i de tomma högtalarna baktill och i den tomma "fönsterframkåpan" i framsätet, kan man gå in på volvo och köpa upp sig till ett high performance system? Sen finns det väl även premiumsound vilket inkluderar nån bas i skuffen?
av Diil
Från volvos hemsida "V50 - Funktioner och tillbehör":

"Performance
En ljudanläggning med radio och cd-spelare integrerade i mittkonsolen. Den låter bra, ser bra ut och är lätt att sköta. I standardsystemet ingår:

• RDS-radio
• Cd-spelare
• AUX-ingång i främre mittarmstödet
• Förstärkare på 4x20 W
• 6 högtalare

Tillval: Rattknappar, USB och iPod® Music Interface."

High Performance har 8 högtalare enligt samma hemsida, plus baslåda som tillval. Jag har frågat volvo om att uppgradera till High Performance, det går naturligtvis att göra men kostar skjortan: Man måste bla byta hela ledningsmattan i bilen eftersom HP har annat kablage (optisk anslutning till förstärkaren, som i HP sitter separat, samt säkert en massa andra skillnader). Kostnad: typ 30.000kr = inte ens nära att vara tänkbart.

Det ska dock gå att plussa på med bara diskanter, vid A-stolpen fram och vid öppningshandtaget bak. Det är detta jag tänkt göra. Har beställt ett komplett kit från volvo, pris ca 2000kr, men vill inte börja bryta i bilen förrän jag vet att det inte redan sitter högtalare på plats.

Någon som har rivit en Performance-bakdörr på en MY08 och som kan tala om hur högtalarna sitter? Vi är tydligen fler som undrar.

(Och grattis till wendtan som i den här tråden verkar ha fått separata diskanter på köpet i sin Performance! :D )
av Diil
Det var någon som skrev här på forumet att separata diskanter införts efter ett visst tillverkningsdatum. Min bil är en tidig 08, uttagen av första ägaren i juli 07. Detta kanske är svaret på min ursprungliga fråga: Senare MY08 har separata diskanter, medan de första bara hade fyra högtalare.

Skulle gärna få detta bekräftat av någon dock.
Breddning av volvo bokstäverna infördes först på MY09 vad jag vet. Varför dom flyttade klockan från kombi instrumentet är för mig än idag, obegripligt.
Till nya High performance står det nu så här till options

High Performance
Options: 2x130 W subwoofers. A 6-CD changer is available (replaces the CD player) – this option deletes the USB input, but a USB and iPod® Music Interface (accessory) can be added.

Premium sound
Options: Steering wheel integrated controls. A 6-CD changer is available (replaces the CD player) – this option deletes the USB input, but a USB and iPod® Music Interface (accessory) can be added.

Jag har frågat volvo varför de inte gör så att baslådan passar den stora annläggningen också. Jag har bara fått till svars att det räcker. Dåligt tycker jag med tanke på att man redan har utvecklat den här nya baslådan, då borde det vara jävligt simpelt o anpassa den så den funkar i premium sound också.

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]