Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Volvo740_GLT skrev:Japp, stämmer,
Jag räknar ut varje gång jag tankat fullt, så jag får en ungefärlig förbrukning.

har varit nere på 0,88 som lägst.

Kan kanske bero på att bromsarna ligger på lite, ska snart byta bromsarna runt om, så kanske den blir lägre.

Mycke som spelar roll, kallstarter, tomgångskörning, blyfot vissa dagar :D
hur fort du kör.....mm

Svårt å få den ena tanken den andra lik
av sssljo
Tror att med statistik över fler tankningar så blir siffrorna exacktare, men du har förväxlat bränsle mängd och mil i uträkningen ovan. Byt plats på miniräknaren. Om du kör 43 mil och tankar 49 liter så drar den över litern/mil.
av Volvo740_GLT
Man tar bränslemängden man får i och delar med vad trippen står på.

då blir det 49,03/43,92 = 1,11.

Tripp 43,92
Tankade 49.03
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tråden flyttad till allmän eftersom frågan inte är modellspecifik.

Jag tycker der är enklast att tänka så här:
Jag vill ha reda på förbrukningen i liter per mil. Då tar jag antalet liter jag förbrukat delat på antalet mil jag kört.
Användarvisningsbild
av Amapola
Om man ska vara petig och lite taskig, så blir detta glädjesiffror på förbrukningen. Bilen tar sannolikt c:a tio procent mer än uträkningen, beroende på att hastighets- och också vägmätaren visar för hög hastighet och därför också för lång sträcka. Hur exakt färddatorn är vet jag inte. Det bästa är nog att mäta sträckan med GPS och sen räkna efter det värdet.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Nu lånar jag denna tråd lite då jag ser något som jag upplever galet och det är att hastighetsmätaren i dom flesta bilar visar ca 1-3 km för låg hastighet i jämförelse med vad nålen står. Säg att nålen står på 90 då kör du mest troligt ca 87-89 km/t har testat på min bil mot GPS och min visar 3 km för låg fart jämfört mellan GPS och hastighetsmätaren.

Säger inte att detta är helt korrekt men det är som jag upplever det på min bil.
Användarvisningsbild
av Funk
cybermunk skrev:Nu lånar jag denna tråd lite då jag ser något som jag upplever galet och det är att hastighetsmätaren i dom flesta bilar visar ca 1-3 km för låg hastighet i jämförelse med vad nålen står. Säg att nålen står på 90 då kör du mest troligt ca 87-89 km/t har testat på min bil mot GPS och min visar 3 km för låg fart jämfört mellan GPS och hastighetsmätaren.

Säger inte att detta är helt korrekt men det är som jag upplever det på min bil.
Vägmätaren och hastighetsmätaren har inte nödvändigtvis samma felmarginal. I min bil stämmer vägmätaren bättre än hastighetsmätaren...
Det är ju å´andra sidan enkelt att kolla, bara köra någon väg där det finns km-markeringar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av skovde
cybermunk skrev:Nu lånar jag denna tråd lite då jag ser något som jag upplever galet och det är att hastighetsmätaren i dom flesta bilar visar ca 1-3 km för låg hastighet i jämförelse med vad nålen står. Säg att nålen står på 90 då kör du mest troligt ca 87-89 km/t har testat på min bil mot GPS och min visar 3 km för låg fart jämfört mellan GPS och hastighetsmätaren.

Min V70 visar 5 km/h lägre än gps:en och 360:in visar 6 km/h mindre! =)
Användarvisningsbild
av cybermunk
Sak man kolla distans så skall man EJ köra Tidernas Väg genom Uppland! Den har en sträcka som har en felmarginal på ca 500 meter!!
B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]