Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umik
Har en V70-01 med krånglande förardörrlås som inte vill låsas upp med fjärrkontrollen. Med nyckel går dock förardörren upp men inte dom övriga dörrarna förrän efter ca 2 minuter och då blinkar varningsblinkern när dörrarna låses upp. Volvo sa att det troligtvis är microbrytaren i förardörrlåset.

Bilen ska in på torsdag för ca 2800 kr i repkostnad.

Funderingarna är följande för Volvo kan inte svara på det.

Styr microbrytaren i förardörren övriga lås, elbackspeglar, och barnlås ?
När låset krånglar är panelen för lås, elbackspeglar, och barnlås på förardörrsidan stendöd, för att två minuter senare när varningsblinkern blinkar och övriga dörrar låses upp, fungera helt normalt.

Varför klickar det i ett relä under ratten när problemet uppstår om det är
microbrytaren i förardörren som är det troliga felet ?

Är det inte snarare en huvudmodul med gränsläge för en microbrytaren
som inte indikerar öppna och därmed blockerar via relä under ratten (återkoppling) övriga funktioner ?

Eftersom jag inte sett andra på detta forum med alla dessa fel samtidigt utan bara dörrlåset som krånglar, tror jag att det inte kommer att kosta "bara"2800 kr.
Användarvisningsbild
av _Rick_
tror inte det är microbrytaren. Utan nån av dörrmodulerna som krånglar.

Kan räcka med en omladdning på dem.
av umik
_Rick_ skrev:tror inte det är microbrytaren. Utan nån av dörrmodulerna som krånglar.

Tack för svaret !

Ska be att dom testar detta först.
av umik
umik skrev:
_Rick_ skrev:tror inte det är microbrytaren. Utan nån av dörrmodulerna som krånglar.

Volvo konstaterade att det är dörrmodulen som är defekt.
Kostar 4000 kr drygt för felsökning+ny programvara+modul.

Bad att felsökning avseende dörrlåset ska strykas eftersom jag bad Volvo kontrollera dörrmodulen först efter tipset från Rick.
Ska in igen på onsdag för bytet.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]