Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lukke
Hejsan!

Vi har beställt en V70 D5 summum och har sett att airbag på passagerarsidan med nyckelavstängning inte är standard. Får vi alltså ingen airbag där eller hur är det? Sedan såg jag också att laminerat glas på sidorna inte heller är standard? Lite konstigt tycker jag, eller har jag fel?

Snälla hjälp mig att reda ut detta!
av fn
Nej, du kommer inte ha någon airbag på passagerarsidan. Detta är vad jag kan utläsa på Volvos sida ett tillval som inte ingår i något utav deras paket. Lika är det med laminerade sidorutor. Varför är det konstigt att detta inte är standard?
Användarvisningsbild
av lukke
Det är väl hyfsat farligt om något gör sönder sidorutan? den splittras ju då helt...

men ingen som kan bekräfta att det finns eller inte finns airbag på passagerar sidan?
Användarvisningsbild
av Loner
lukke skrev:Det är väl hyfsat farligt om något gör sönder sidorutan? den splittras ju då helt...
Nejdå, den går sönder i tusen småbitar precis som sidorrutor "brukar"
Volvo's laminerade ruta är en förstärkt ruta så den är extra svår att slå sönder.
lukke skrev: men ingen som kan bekräfta att det finns eller inte finns airbag på passagerar sidan?
Är till 99% säker att har du inte beställt airbag så får du ingen där heller.
Kan kolla på jobbet imorgon, vi har en XC70 -05 med nyckelavstängning, nån borde vet hur den beställdes..

/L
Användarvisningsbild
av lukke
airbag på passagerar sidan tycker jag ska vara standard. på våran nuvarande bil SAAB 9-5 var det standard.
av dr mugg
Folksam studerar utfallet av faktiska olyckor / krockar och de har kommit fram till att airbag på passagerarsidan sällan fyller någon funktion (gäller generellt alltså). Man sitter helt enkelt för långt ifrån. Skillnad mot förarsidan där du har en ratt att slå ansiktet i.

Det är också ett problem för oss småbarnsföräldrar. Avstängd eller inte - jag skulle aldrig i livet sätta en barnstol vid en sprängladdning....
av svensen
I Norge har selv baseversjonen standard airbag på både fører- og passasjersiden.

Dersom man IKKE ønsker airbag på passasjersiden må dette bestilles separat, men koster ingen ting ekstra.

Dersom man ønsker bryter for å koble bort (den eksisterende) airbagen på passasjersiden må dette også bestilles, og koster (f. eks. Summum) NKr. 500,-

Mvh
Sven
av NCR
Har du inte beställt airbag på passagerarsidan finns det ingen där nej. MEN, i v70´s fall är det bara en fördel då nästa köpare med största sannolikhet INTE vill ha en airbag där med tanke på barnstolar osv. Precis som nån sa här så fyller den ingen annan funktion utom att den eventuellt fångar upp lite glassplitter från rutan. För föraren är det ju en annan sak då ratten är farlig vid en krock men för passageraren är det ingen risk att man slår huvudet i framrutan då du även har pyrotekniska bältessträckare.

Jag beställde min v70 utan airbag på pass-sidan.
av Stefan Palm
Är du snabb så kan dom ändra beställningen om du vill.

Det beror dock på vart i turordningen din order ligger hos volvo men din åf kan ta reda på det.
Användarvisningsbild
av ufriman
Vi får väl hoppas att du aldrig får nytta av en airbag. KÖR Försiktigt... Lycka till!!!
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]