Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Det finns säkert fler hundägare här inne, och förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa mig att klura ut nåt vettig när det gäller att "handikapp-anpassa" bilen.
Den äldre hunden här hemma börjar bli gammal (13år) och börjar så klart bli lite stel i kroppen även om han är förvånansvärt pigg för sin ålder.
Problemet är när han ska hoppa in i bilen där bak, själva hoppandet i sig är egentligen inga problem för det klarar han av men det är ju det att han ser ju så dåligt numera och har då väldigt svårt med avståndsbedömning osv vilket gör att ibland hoppar han från ett för långt avstånd och kommer bara halvvägs. Nu vet jag att det kan bli så så jag brukar stå beredd och fångar upp honom så att han inte skadar sig, för nån hjälp vill han absolut inte ha så att lyfta in honom tar han som ett hån och blir duktigt sur resten av den dagen...
Jag vet att det finns nån typ av ramp man kan köpa som man lägger ut som dom då kan gå rakt upp i bilen på. Men jag tycker 1500:- är lite väl magstarkt samtidigt som jag då vill göra en egen lösning som man kanske kan fälla ihop mer eller mindre på plats mellan grinden och bakluckan. Det finns inte mycket utrymme, men ingenting är ju omöjligt som sagt;)
I vilket fall som helst måste rampen vara vikbar på ett eller annat sätt då den annars blir för lång att lasta in i bagaget (i den andra buren). En ramp i lagom längd för att lasta blir för kort för hunden att gå på, vinklen blir alldeles för brant.

Så! Är det nån här inne som haft snarlika problem och har en fiffig lösning på detta eller bara några vettiga tips så är det bara att skriva.
För jag har massor av idéer men inget än så länge som jag är nöjd med och måste ha fler infallsvinklar på detta :wink:
Han har inte testat den än, men det bli ikväll när vi ska iväg, får se hur det går... :lol:
Hunden i fråga heter Viktor och är 13år, är en blandning mellan Berded Collie och Border Collie.
Min hustru tränar mycket med Frasse, en jaktlabrador på 2½år.
Bl a spår, agility, lydnad, löshundsträning mm mm så han får ligga i ordentligt, är en mycket aktiv hund som bara älskar att komma iväg och träna :)

Viktor:

Bild

Frasse:

Bild

Nu spårade det kanske ur lite, men det är iaf min egen tråd haha!
Brainy skrev:Tjusigt, enda tanken är hurvida delen mot marken är tillräckligt vass för att bita mot is samt tillräckligt trubbig för att ligga kvar mot rullgrus?
Det går väl iofs att experimentera med eftersom.
På den övre delen, den delen som ligger an mot stötfångarskenan finns det en klack som bör kunna hålla den kvar på plats (syns ju klart inte på bilden, men den finns).
Grus ska inte vara några problem och på is stannar jag inte utav ren vana, ska hundarna hoppa in och ur så ska dom ha ordentligt fäste;)
Jag saluterar dig som tar dig tid att skapa något som underlättar för alla hundar tror iof att denna lösning finns att köpa men in var bra stadig och den kommer nog bli omtyckt av Viktor.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]