Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycke att vi gisar när nån har falkods beskrivningen på felkoderna!
av pulver78
Nu har jag provat att byta luftmassmätarn, Ingen skillnad,
Kollat soppatryck,
Kollat kamremsinst,
Har gul lapp på spjällhuset.
Konstigt med hög co halt trots lambdavärdet är bra...
Användarvisningsbild
av CarMan
pulver78 skrev:Nu har jag provat att byta luftmassmätarn, Ingen skillnad,
Kollat soppatryck,
Kollat kamremsinst,
Har gul lapp på spjällhuset.
Konstigt med hög co halt trots lambdavärdet är bra...
du har ju förmycke luft, detta kompenserar ju så du når lamda 1 (lamda är som sagt ingen gas man kan mäta då det inte finns!!! det är bara en beräkning / sammanställning av de andra värdena)
av pulver78
Ja då ber jag så mycket om ursäkt men jag är lika ny med datorer som med bilar så tyvärr visste jag inte hur jag ändrade i texten utan trodde det var okej, alla kan inte lika mycket som dig....

Ja får väl be alla besvarande om ursäkt att jag inte är bättre på datorer än att jag inte visste. Förlåt.
av pulver78
Har haft bilen inlämnad på bilia nu i 1,5 vecka, hittar inget fel..
De har struntat fullständigt i vad jag provat eller inte utan gjort samma felsökningar som jag redan gjort,,,
Detta kalas har nu kostat mig ytterligare 4200:-

Vad ska jag ta mig till? Om jag visste att felet satt i just själva motorn så köpte jag en på skroten i morrn....
Användarvisningsbild
av CarMan
ärligt talat så har jag inte slagit upp dina koder o kollat vad kreterierna är för att sätta dom, har du själv koll på det?
sen har jag inte hundra koll på vad som igentligen händer, kan du nogrant beskriva?

men om nu en bilverksta inte kan hita felet, trots att dom har bilen o felsöker på den (förutsatt att felet framträder när dom har bilen) men det gör det väll?
Då har jag svårt att tro att jag kan lösa det utan att själv titta på bilen
av pulver78
HEJ, har nu blivit tvungen att tar kabeln till tempgivaren för att ens kunna använda bilen,, den går riktigt bra utab den men lite slö,,, dock bättre än med den ikopplad,
Användarvisningsbild
av CarMan
kan du inte beskriva igen, nogrant hur bilen betersig (går den normalt nång gång?)
av pulver78
Den startar bra jämt, gar ganska bra kall,
När jag drar iväg på ettan och trampar gasen i botten så går den riktigt bra på 1.an,
men sen direkt på 2an så tappar den ork och rycker, gänns som tändsänkning vid Spikning, eller så.
varje gång den tappar ork så blinkar motorlampan, under 2800varv går den aqlltid bra,
Den misständer inte såsom en bil som går på 3 eller i detta fall 4 av 5..
utan tappar kraft typ på alla cylindrar samtidigt, Vilket den troligen gör också etersom den sätter felkoder på alla cylindrar om misständning,
Har hört flera som har haft felkoder på misständning och då haft något att relatera till som ex tändspole eller turbotryck eller lambda,,,
Jag har ju provat en del och som Avgasmätningen visar så är lambdavärdet bra men hög Co-halt,
Även på Bilia bytte de Luftmassamätare, vevaxelgiv, spolar,

Kan jag ha fel stift i? jag körde på likadana stift innan det började så det känns inte som det är det heller.
Kan det vara fel på tempgivare så det blir så??

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]