Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Nu är det så att jag måste byta min lmm/maf pga. att den inte fungerar som den ska, har fått felkod ECM261A ett par gånger nu och verkstaden säger att lmm/maf är defekt, och min undran är om det är svårt att byta den?
Den ser ju inte ut att vara så komplicerad att byta ut när man tittar hur den sitter i motorrummet, men skenet kanske bedrar.
Vad behövs mer än bara en ny lmm/maf om jag skall byta själv? Bör jag använda någon form av rengöringsmedel på tex. kontakten som sitter i lmm/maf? något kontaktfett?
Behövs det några specialverktyg?
Jag har tittat runt lite på nätet efter en ny lmm/maf och det står mellan volvos original och skruvat.se's. Volvo vill ha ca 2200kr och skruvat ca 1500kr, är jag bara dumsnål om jag väljer den billigare?
Har inte pratat med verkstaden vad de tar för montering av lmm/maf, men jag gissar på att det blir en stor slant allt sammanlagt.
Användarvisningsbild
av CarMan
det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
huset & givaren är kalibrerade tillsammans & får inte demonteras!
Användarvisningsbild
av Phantom
CarMan skrev:det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
Det beror väl på vilken årsmodell du har och vilken LMM du ska ha i bilen. Vissa LMM säljs enbart som givare och andra säljs som hela paket med givare och hus, helt beroende på vilken LMM du har :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Phantom skrev:
CarMan skrev:det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
Det beror väl på vilken årsmodell du har och vilken LMM du ska ha i bilen. Vissa LMM säljs enbart som givare och andra säljs som hela paket med givare och hus, helt beroende på vilken LMM du har :roll:

vi pratar om trådskaparens bil o ingen annan... helt ointresant att prata om nått annat.
av *pettson*
Vi har pratat om det här förut. Det finns ingen kalibrering som är utförd. Det finns heller inget som kan bli fel. Det går inte ens att montera den fel om man är totalt psykiskt och fysiskt handikappad. Kalibrering av enheten sköter BILEN med sin adaption och inget annat. Det finns inget i massmätaren som minns sin *kalibrering*
Användarvisningsbild
av CarMan
jasså har vi pratat om det förut?
tyver är det ju då synd att det är så lätt att sprida lögner & lura fork via internett.

det görs en kalibrering i fabriken, något bilen inte kan göra !
Bilen har ju ingen aning om den exakta luftmängden som paserar mätare & kan inte kalibrera in mätvärdet så det äverenstämmer med den exakta luftmängden som verkligen passerar.

Skärpnng pettson, du börjar tappa greppet!

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]