NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:
CarMan skrev:när jag ser bilarna så lyser alltid varningslampan på tankmätaren. men då har ju bilen gått upp o ned på diverse transporter & har säkert flyttats bågra kånger där i mellan. (brukar vara 4-6km på mätaren)
Mätaren kan du över huvud taget inte lita på eftersom factory och/eller transport mode stänger av vägmätaren, i princip kan du köra hur långt som helst utan att den rör sig.. Dock med bl.a spärrad toppfart (tror det är 30km/h), och en del andra funktioner avslagna. Alla bilar körs på rulltest, shorttrack och på rangergård. Dessutom körs en del lite längre på testbana. Sedan tillkommer ibland uppvärming vintertid innan transport och andra förflyttningar.

Att tänka på när det gäller dessa relativt små mängder bränsle det handlar om är att 10 liter i ett helt tomt system på en ostartad bil inte är lika med 10 liter i tanken..Nu är jag osäker på när varningslampan tänds på nyare bilar , men på de äldre P2x bilarna så är det ca. 8 liter kvar.

Kolla för skoj skull nästa gång du gör en nyleverans om trippmätaren visar mer än vägmätaren, det kan skilja en del beroende på vad som gjorts med bilen.. Ser lite lurigt ut när trippen visar 20km och vägmätaren visar mycket mindre. I rutinerna på de företag jag känner till ingår nollning av tripp i nyleverans.

/Thomas
Transport mode? Är det föratt hindra så bilen inte kan köras medfull gas?
Har under många år sett när personbilarna lossas nere i hamnen från belgien båten och då hinner motorn knappt starta innan dom dundrar av båtarna med fullt hjulspinn särskillt på vintern och det händer ofta att dom varvar så varvtalstoppet går in och det låter ju inget vidare särskillt inte när men vet att bilarna är helt nya! Motorerna tål säkert behandlingen men att köpa en ny bil som blivit körd på detta viset måste kännas lite surt....
Användarvisningsbild
av Funk
Factory och/eller transport mode begränsar ett antal funktioner under leverans. Hastigheten stryps och bl.a vägmätaren stängs av, lite olika funktoner beroende på bilmodell. Detta görs av säkerhetsskäl, som stöldskydd samt för att begränsa strömförbrukningen. Jag tror även att vissa programmerings/diagnosfunktioner bara är tillgängliga i dessa lägen, men det är jag osäker på.
Oavsett hastighetsspärr kan man ju alltid köra i 30 (eller om det är 40) på ettan om man vill....

/Thomas
När jag var på Bilia i Västerås tankades alla nybilar med 15lit efter leveransservice. Riktigt dåligt var det i dom när man tog en ur raden, körde i princip på ångor till Tanka stationen runt hörnet. :lol:. Mycket möjligt att säljaren tankade mer när bilen blivit såld.
av RCE
Jag ska hämta min V50 på fredag nästa vecka så det ska bli intressant att se hur mkt de fyllt på.
det var nån som skrev i råden att vägmätaren inte rörsig när bilen är i "transport mode"
jag ställer mig lite frågande till detta.

jag kör ju flera sånna bilar varje vecka, men tydligen så är det svårt att komma ihåg o killa om vägmätaren rörsig (idiot)
det jag är säker på är att vägmätaren ialla fall inte står på noll (de har ungefär samma sträcka som bilarna hadde innan transportmode fanns på bilarna)
så jag tror att vägmätaren rörsig som vanligt, ska se om jag nångång kan komma ihåg o kolla deta (hur svårt kan det var?)
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:det var nån som skrev i råden att vägmätaren inte rörsig när bilen är i "transport mode"
jag ställer mig lite frågande till detta.

jag kör ju flera sånna bilar varje vecka, men tydligen så är det svårt att komma ihåg o killa om vägmätaren rörsig (idiot)
det jag är säker på är att vägmätaren ialla fall inte står på noll (de har ungefär samma sträcka som bilarna hadde innan transportmode fanns på bilarna)
så jag tror att vägmätaren rörsig som vanligt, ska se om jag nångång kan komma ihåg o kolla deta (hur svårt kan det var?)
Bilarna sätts i transport mode någonstans efter bl.a rulltest i fabriken (där kör man fortare än 30km/h) så det är klart att mätarna inte står på noll, vilket jag aldrig hört sägas eller själv sagt heller.. Det lite roliga är att du kan hitta vagnar där trippen visar en hel del mer än vägmätaren.
Kolla bara inte på XC90 V8 för det skall det visst fungera annorlunda på dem av någon anledning...

/Thomas

PS: Allt med reservation för ändringar som gjorts under senare tid, jag har inte kört någon bil i transport eller factory mode på nåt år.
nu var det ju några år sen jag var i fabriken på torslanda. men när jag var där så var det sista man gjorde på linan var at väcka bilen genom at ladda i alla mjukvaror, efter det så sullade bilen ner från bandet & ut på en testbana inne i fabriken, som var några hundrameter, efter det så är det bara transportsträckos. slumpvis så togs bilar in på en rule o testades lite längre.
(på den tiden fanns inga transport mode)
men jag kan inte tänka mig att man lagt till ett moment där man efter provkörningen igen kopplar upp bilen mot datron för att mata in transport mode. ska det vara effektivt så görs detta direkt.

allt efter deta är transport sträckor bilen gör, dels inne på området & sen upp & ner på diverse ransport medel.
bilarna har under alla tider gått ca 4-6 km när dom anländer till oss.

& ja det stämmer att trippmätaren ibland är i otakt o visar mer än vägmätaren, brukar kunna vara 1-2 hundra meter fel, i värsta fell upp till 2km fel.
sen har vi återförsäljare möjlighet att kunna ladda en mjukvara som nollar vägmätaren, tror den bara gick att ladda en gång & at bilen inte får ha rullet mer än 50 mil
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]