Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe
Har en 745 GLE med 230e, nu är det så att den helt plötsligt har börjat spika på 4:ans cylinder tror jag. Den har samtidigt blivit väldigt seg när man startar den + även svårstartad. Hela motorn vibrerar när den är igång. Har provat med ny tänd modul utan att det blir bättre, har även bytt tändkablar utan bättre resultat. Har testat med startgas för att se om det är något vakum läckage, men det verkar det inte vara.
Vore tacksam för hjälp
/Tobbe
av Per
Hej...
Antar att du har kollat så du får gnista till 4:ans tändstift...
Kompprov på cylinder 4:a kanske ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter väldigt mycket som tjuvluft ändå!
Ta fram startgasen en gång till och spraya runt hela insuget, packningen kryper oftast ut på undersidan.
Prova att öka bränslet och sänka tändningen lite, 230E vill gärna spika när den blir lite mager.
av Tobbe
Har precis kollat kompen och den är bra 1 och 2, men är riktigt dålig på 3 och 4, kan det vara topppackningen. felet uppstod när jag skulle hem från jobb, men helt ok när jag åkte till jobbet. nu är även förd.lock och rotor bytta. Alla stift är sotade från 1-4. Jag har tidigare fått för mig att cylinder 4 även får 3:ans gnista. Var ställer man bränslet, det sitter en svart liten ratt under insuget, är det den?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej Tobbe!
Den svarta ratten under insuget är tomgångsinställningen!
Har du kollat vilka stift du har?
Jag hade ett liknande problem för inte så länge sen och jag hade biltemas stift i min vilket jag har förstått nu var skitstift..jag bytte till ordentliga stift och bytte samtidigt till bra kablar och nu så går den som en klocka!
Eftersom du bara sotat stiften så kanske det kan vara värt ett försök att köpa nya...lycka till!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den svarta ratten är tomgången.
Precis bakom gummibälgen inder unsuget sticker det upp ett litet rör, där nere sitter CO-skruven. Du behöver en lång 2,5 eller 3mm insexnyckel.
Medsols ökar, men skruva inte för mycket, 5 min. på klockan i taget.

Men är kompressionen dålig så hjälper nog inte det. Men konstigt, låg komp ska inte göra så att den spikar, tvärtom.
av Tobbe
Då har man koll på var co skruven sitter. Jag fattar inte heller varför den spikar. jag har tidigare testat med att starta utan tändkabel på 4:an och då spikar den inte, sen testade jag samma sak på 3:an och då spikade den inte heller. Den gick däremot sämre utan tändkabel på 3:an än på 4:an. När jag testade hade jag bara av en tändkabel åt gången. kan tändningen hoppa till en annan cylinder om toppackningen gått mellan två cylindrar? Snart får den nog gå på verkstad, men man vill inte slänga ut hur mycket som helst, för den kostade nästan inget. alternativet är väl att byta motor och samtidigt byta låda.
av Tobbe
Jaha då har man förhoppningsvis lokaliserat felet. efter mycket skruvande så är nu topplocket nu avmonterat. Toppackningen är trasig mellan 3 och 4, inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet och normal temp. Hoppas nu att detta är det enda felet. Tack för den hjälp jag fåttoch när allt är på plats igen så kommer jag tala om ifall det funkade och bilen kan köras igen.
Användarvisningsbild
av Crille
Glöm bara inte at plana toppen nu.
Gör du inte det så kommer det troligen inte bli helt tätt vid montering.
Aluminium toppar brukar slå sig lite och måste därför planas innan montering för ett bra resultat.
av Tobbe
Sorry, hade redan skruvat ihop allt när jag såg ditt inlägg. Än så länge så funkar den smärtfritt iallafall, furutom två avdragna grenrörs bultar, drog inte hårt så de måste ha varit vridna sedan innan. Skulle det paja igen så får man väl helt enkelt skruva isär motorn igen :D
Det går ett rör från avgasröret precis under grenröret till en vakuum klocka på andra sidan motorn, det har rostat sönder, någon som vet var man hittar det billigast någonstans.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]