Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Börjer skrev:Ok, vad ska jag byta till, vad är det som är fel?
Vad tänka på vid köp av s60

kan denna rubrik beskriva vad din tråd komer allt handla om???
av volvo s60 t5
ja har en s60 t5 -01 som gått 14400 mil o ja har aldrig haft några problem med den. de enda ja bytt på den är 1 styrled och främre/bakre länkarmsbussningar, annars har den gått/går som en klocka. men ecc:n är ju alltid bra o kolla så den funkar... (du hör ju om kompressor slår till o från när du har bilen på tomgång) om de är plus4 o uppåt. kolla även oljeläckage mellan motor o låda.. de va ofta läckage där iaf. på 850:In /men de kanske inte är nått problem på s60 mm.?? (lika bra o hissa upp o kolla före köp iaf..... tar ju bara nån minut extra) //mvh
Användarvisningsbild
av Ringhede
Skulle jag köpa en S60 så skulle jag kolla att den inte läcker olja mellan växellåda och motor
Kolla att service är gjord, måste inte vara bilia men viktigt att den är gjord vid rätt miltal.
Kolla bromsar, skivorna tar slut. Är handbromsbackar bytta nyligen?
Strålkastare hela? Strålkastartorkare (om det finns sådanna) fungerar?
Alla lås (cemtrallås) fungerar utan störningar?
Stryning, ej drar åt vänter/höger
Bussningar framvagn, krängningshämmarstag, spindelleder ej glapp.
Sprickor i bromsslangar (fram)
En 2,4T kan ha fel på ventil till turbon, kostar 500 kr
Tankluckan kan lossa, kostar 80 kr

Köpte en S60 -02 förra hösten och har sedan tidigare en V70N -00
Båda bra bilar men har ofta lite småproblem
De fel jag räknade upp är oftast inget dramatiskt, möjligen oljeläck eller slarv med service.

Helhetsintryck är att Volvo är jäkligt bra bilar.
Relativt enkla att skruva i, gott om delar både nya och på skroten, relativt billiga delar och håller mycket bra.
Aldrig haft en bil där avgassystemet håller minst 20.000 mil och bromsbelägg fram minst 10.000 mil samt att bilen går fint efter 20.000 mil.
Och de rostar inte.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så nu har jag förtydligat din rubrik. Tänk på att sätta en tydligare rubrik i fortsättningen, så får du säkerligen lättare hjälp också och slipper att din tråd får en massa inlägg som handlar om din rubriksättning. Jag tror inte någon försöker vara otrevlig utan det är nog bara för att hjälpa.
Det underlättar en del när man vet vilka trådar som är intressanta för en själv och så att man vet vilka trådar som man kan svara på. Med en dålig rubrik kan du ju missa information från någon som hoppade över din tråd annars.

Hoppas du skall trivas här på jagrullar, välkommen!
av inter9
Tja

Är själv en ägare av en S60 2,4T. Komfort i världsklass enligt mig samt en skön och stark motor som ger det man behöver plus lite mer. De generella felen som S60 gjort sig känt för är som tidigare nämnt i tråden centrallåset och diverse framvagnsproblem. Som med alla bilköp är väl servicebok och helhetsintrycket på bilen viktigt.

Rekomenderas starkt.
av Börjer
Jag tackar och bugar för alla svar, nu vet jag att det nog ska bli en Volvo S60 för vår del, övervägande delen av alla svar är ju positiva, jag återkommer när jag hittat något :D

Ha det bra alla där ute och kör försiktigt!

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]