Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Börjer
Hej alla Volvo-fans och god fortsättning på nya året, tänkte byta bort min gamla 850 och köpa en S60 istället, vad bör man tänka på och finns det några vanliga fel man bör se upp med?
av Börjer
Ok, vad ska jag byta till, vad är det som är fel?
av Börjer
Ok, tack för ditt utvecklande svar, ska inte störa mer................................

Förstår nu att det här forumet är till för dom som vet och kan............................
av Andy1983
Varför så otrevlig tartryffel? Alla kan väl göra fel? Inte trevligt att läsa i ett forum när människor tillrättavisar på ett sånt sätt. Vi ska väl vara glada, hjälpsamma och trevliga tycker jag iaf
Användarvisningsbild
av Funk
Rubriken är iofs inte bra, men välkommen ändå Börjer.. Och nej man behöver definitivt inte vara expert för att hänga här, men du kanske blir efter ett tag :D

S60 börjar bli så gammal nu att skicket beror väldigt mycket på körsträcka och skötsel. Generalfelen brukar vara centrallås som krånglar och diverse oljud i framvagnen. Låsen kan vara ganska dyra att fixa, även om man fixar på egen hand eftersom delarna är ganska dyra. Framvagnarna är det lite mer olika med, många delar är ganska överkomligt prissatta men kan ta lång tid att byta så verkstäderna tar bra betalt.
Magnetventilen på turbovagnar ger upp ibland, kostar en femhundring och bytes på fem minuter av en farmor..
Spjällhus på ganska många vagnar trasslar, ganska dyrt att byta, men många bilar idag är nog åtgärdade på förlängda garantier och goodwill.
Billiga delar börjar så sakta dyka upp på Mekonomen och liknande så det börjar bli billigare än förr.

På min egen bil har jag tvingats byta följande utöver slitdelar och service: Strålkastartorkare. dörrlås, magnetventil, fjädersäten, övre bussning till motorfäste och en handbromswire. Eftersom jag bytt allt själv har det kostat mig lite drygt 3000:- ,helt OK på en -02 som gått 12000 mil i mestadels stadstrafik tycker jag.
Utöver detta så har det bytts felkonstruerade dörrlås och alla klapperstagen på fabriksgarantin. Till våren åker jag nog på att byta ett hjullager för någon tusenlapp också, det börjar morra en aning...

Hoppas det inte avskräcker.. Jag körde en 850 -97 innan S60:n och där var det ungefär samma mönster + ett jättejobb med rasad ECC som skulle kostat ca. 12000:- på ett bräde om jag inte haft kontakter och tur...

/Thomas
Användarvisningsbild
av #27
Ett tips till att kamremen ska bytas vid 16000mil på bilarna som går på bensin.

Vilken årsmodell har du tänkt dig??
av Tartryffel
Inte min avsikt att vara tvär och hade jag varit ute efter att tillrättavisa trådskaparen så hade jag inte länkat eller gett honom söktips. Uppfattades det så så ber jag om ursäkt. Naturligtvis är du välkommen till forumet!
Ang. rubriken så kommer du upptäcka att ju tydligare rubrik, desto fler svar. Vilket jag alltså lyckades få fram på klumpigast tänkbara sätt.
Senast redigerad av 1 Tartryffel, redigerad totalt 0 gånger.
av Andy1983
Nu blev allt mycket trevligare, är ingen polis men det ska vara trevligt att sitta och läsa om alla fantastiska tankar och frågor. Själv har jag fått mycket hjälp här igenom. Till Dig Börjer har jag inte många tips annat än att farsan har s60 och är övernöjd. Lycka till

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]