NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FLH
Automatlådan i min D5 MY09 (400 mil på mätaren) verkar inte vara inställd på att spara bränsle. Uppväxling från 4:an till 5:an görs vid 80-85km/h (2100rpm), även vid mycket lätt gaspådrag. Sjunker hastigheten till under 80 växlar den ner igen. Bilen har varit inne på verkstad och där hittar man inga felkoder och det finns ingen nyare mjukvara. Inget mer att göra enligt verkstaden. Någon som har ett liknande problem? Bilen är min andra D5 automat. Jag hade en MY07 tidigare som inte hade detta problem och rent allmänt växlade mjukare.
av JK24T
Intressant att bristen på sk "shift quality" även gäller P1 trots användningen av den "gamla" lådan.
Den 6-växlade är en katastrof i fråga om smidighet och bekvämlighet, växlar precis som den vill och kan t.o.m växla ned mitt i en cirkulationsplats hel i onödan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
JK24T skrev:Intressant att bristen på sk "shift quality" även gäller P1 trots användningen av den "gamla" lådan.
Den 6-växlade är en katastrof i fråga om smidighet och bekvämlighet, växlar precis som den vill och kan t.o.m växla ned mitt i en cirkulationsplats hel i onödan.
Beror på vilken bil....
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tror det är så för att volvo ger sig jävelen på att satsa allt på förbrukning just nu. Sen att powershiftlådan(2.0D) går på tomgångsvarv vid 50km/h spelar ju ingen roll tydligen. Den drar lite men hur bekvämt är det egentligen? Brum brum...
av LJN
-Är du säker på att det är växlingen mellan 4:an och 5:an du känner? Varför jag frågar är att
jag misstänker att det lockup låsningen du känner av. Har själv en V50 D5 MY08 med automat
och jag har tidigare klagat i en tråd att lockupen borde ligga kvar ner till cirka 70 km/h.
Som det är nu så går lockupen i först vid 80-85 km/h beroende på om lådan är varm eller inte.
Vid genomvarm låda så går lockupen i vid runt 80 km/h och lätt gas.
Användarvisningsbild
av betterlead
FiddeUBC skrev:Kolla gärna här. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=35935 Gäller iofs S80 V70 men ändå.
Gäller i högsta grad din D5 MY09.
Läs tråden och du finner lösningen. :-)-)
av LJN
betterlead: -Är du verkligen säker att denna uppgradering finns till V50 D5 aut? Tänk på att V50 har den
"gamla" 5-stegs lådan.
Användarvisningsbild
av betterlead
Ouch! V50!!! Det missade jag. Sorry.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]