Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag ahr en lamda lampa som lyser på min volvo 745 -91 (B230F) och grannen har en liggandes som var till min gamla volvo 245 -89 [B230F)

Det jag undrar är kan jag sätta på lamdan från 245:an på min 745?

/Rookkeer
Användarvisningsbild
av MoteX740
Lambdan behöver inte vara trasig för att lapman lyser, Kollat dina felkoder ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Rookkeer skrev:Jag ahr en lamda lampa som lyser på min volvo 745 -91 (B230F) och grannen har en liggandes som var till min gamla volvo 245 -89 [B230F)

Det jag undrar är kan jag sätta på lamdan från 245:an på min 745?

/Rookkeer
Det är inte lika sond... 245:an har bosch och 745:an har siemens, d.v.s. helt olika system...
Användarvisningsbild
av emwtur
lamda lampan heter egentligen "miljö lampa" och säger egentligen bara att avgasreningen inte har kontroll på avgaserna !
Det finns ett ANTAL fel som kan tända lampan !
Har du ett felkodsuttag så börja med att läsa ut felkoderna !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Rookkeer
MoteX740 skrev:Lambdan behöver inte vara trasig för att lapman lyser, Kollat dina felkoder ?
Nej inte än
Användarvisningsbild
av Rookkeer
dalldall skrev:lmm kan med vara sönder när lampan lyser! men du har kanske inte lmm? reginasystem???
Reginasystem är det då man inte har en soppa pump under bilen? jag har bara bensin filtret där ingen pump, om jag inte har en luftmassemätare, vad är det då som sitter innan luftburken och ser ut som en LMM?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag har gjort ett est för att kolla om det var något alvarligt fel på bilen, jag bröt strömmen i 10min och då släcktes lampan, är det alvarligt kommer den att tändas ifgen och då blir det att kolla felkoder

Tack för alla bra svar
av Cicaro
Japp, Lamdbalampan slocknar ju inte om man inte bryter strömmen när den väl tänts.. En bekant som köpte en 745 där förevarande ägare hade bemödat sig att skruva ur lampan till lambdalampan för att den lyste... Efter att ha brytit strömmen en kvart någonting så slocknade lampan och har nu över ett halvår senare inte tänts igen(bortsett från när allt lyser som en julgran precis innan man startar).. Slutsats A och O när Lambda börjar lysa, bryt strömmen och släck den för att se om den tänds igen :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Man kan få felkoder även om inte mil-lampa (miljölampan) lyser...

Tycker inte det är fel att bryta strömmen...men, läs ur felkoder före...så får du veta om just DEN felkoden återkommer...

Att bryta strömmen (för att göra "reset" på boxarna):
Lyfta batteripoler: Nackdelar: Man "kan" skita ner sig på att rota i motorrummet, slår ut larmet på bilen (om finnes), raderar minnet ur radion (så dina inställningar försvinner och om den är kodad, så måste man leta fram den koden).
Lyfta ur säkring #1: Bryter enbart strömmen till styrboxarna, så med andra ord har man kvar spänning till larm, radio-minne.
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]