Varför tror ni inte på spjällhus?
Jag har också en tidig -00 V70N 2,4T (ser man även på bilens registreringsnumer, RMG653 har jag och då ser man kompisar som också plockade ut en tidig, med alla jävla barnsjukdomar)
Jag (BILIA Skövde) har bytt spjällhuset vid 7-8000 mil tror jag det var. Gick också bra på tomgång men missade när man kom upp i 2-3000 varv. Efter några dagar riktigt illa med massa felkoder och skit.
Dödsstöten blev när vi var i Göteborg och 100 meter efter Tingstadstunneln fick idiotproblem med missande motor och i full rusningstrafik, fick släpa oss ut genom trafiken i 30 km/h.
Hatad av alla som inte fattade att det var bilen och inte en seg gubbe som var problemet.
Du har en tidig V70 2,4T och inte bytt spjällhus. Då är min gissning att denna komponent börjar ge upp.
Just 2,4T och -00 har skitkvalitet på spjällhuset. Tror att det är de potetiometer släpkontaktsbanor som blir utslitna (förstörda och hjälper INTE att rengöra).
Alltså undermåkig kvalitet och ger störningar vi vissa varvtal och slutligen stör ut motorn.
Troligen för sent nu men tack vare detta forum och Sverker Olofsson så lyckades jag få tillbaka de 7-8000 jag betalde för byte.
Nu lite tipps jag hittat i CarMan:s tidigare inlägg
Om du kikar på på undersidan av spjällhuset (med spegel enklast) så sitter där en vit eller gul klisterlapp. Är det en vit så har du ett av gamla sorten och har du ett med gul lapp så har du ett av nya sorten. Alltså ett med vit lapp och då är spjällhuset av version med problem. Man har konstruerat om spjällhusets potentiometer med bytydligt bättre kontaktfingrar vilka fungerar bättre.
Koll på sida 5 och de bilder CarMan lagt in i denna tråd så förstår du bättre
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s&start=80
mvh Roland