Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
hylsor o förlängare m.m. som är "döda" tig är j OK att köpa på biltema. men när det gäller spärrskaft o sånt som rörpåsig, så villa man ju ha nått som inte glappar, det är ju riktigt iriterande när man har "dötag" ifrom av glapp. det ska vara riktig tätt melen ticken i spärrskafter & det ska inte glappa i nån tiktning alls.
en sån sak kan kan kosta påsig nåt som funkar bra.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hittade en bild på spärrhandtaget
Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
Några gånger har jag råka ut för riktigt dåliga spärrskaft som byter håll när man håller på och skruvar, det är riktigt iriterande. :-(O)
Spärrskaft med vikbart huvud som inte går att låsa går också bort.
Användarvisningsbild
av CarMan
När det gäller skruvmejslad så kör jag med dssa. dom har stålkärna raktigenom så dom tål att man slår hur hårt som helst på skaftet, o givetvis är spetse härdad
http://www.bima.se/Produkter/Mekanikeru ... name=B8547
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Några gånger har jag råka ut för riktigt dåliga spärrskaft som byter håll när man håller på och skruvar, det är riktigt iriterande. :-(O)
Spärrskaft med vikbart huvud som inte går att låsa går också bort.
det är faktiskt sällan jag låser skaftet ! det är en vanesak att jobba med löst huve. Ofta kan man dra lite lite längre om man har löst huve (det är ju ofta trånkt o man behöver lyfta förbi något eller liknade)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det var några dyra rackare. :-O) Är det något du kan rekomendera till andra?
Mejselsatsen är det jag pratar om. :D

Kan hända att det är en vanesak men jag har aldrig riktigt kunnat med dem iallafall. :D
Men rörliga huvuden kan vara riktigt bra ibland om det är trång osv så det inte går med något annat.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Det var några dyra rackare. :-O) Är det något du kan rekomendera till andra?
Mejselsatsen är det jag pratar om. :D

Kan hända att det är en vanesak men jag har aldrig riktigt kunnat med dem iallafall. :D
Men rörliga huvuden kan vara riktigt bra ibland om det är trång osv så det inte går med något annat.
är dom dyra? vad kostar dom? mejslarna kan jag rekomendera (det är ju sällan man skruvar med en spårmejsel, så det är bra att den är hållbar)

när det gäller rörligt huve så fär det bra även om det inte är trånkt ! det är sälla att siter i raka vinklar, du skruvar jukanske på en lutande yta o an annan yta är utande i annan vinkel, så för att förhindra att fingrarna slår i "backen" så lyfter du handen några cm (men oftast ser man till att göra det med 3/8 mutterdragaren i komosit, ruggit andväntbart verktyg) Just nu är den av märket Wyrth, men den är exakt lika dan som mactools som jag hade innan. IR maskinen är snarlig, men inte identisk (har fått förmig att IR än något tyngre)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mejselsatsen kostar 690kr enligt Bimas prislista om jag inte har läst helt fel. :roll:

Nu senast så köpte jag någon billig mejselsats för nån hundralapp och de är ju mer eller mindre skit och några har gått sönder så nu får det bli några med bätte kvalitet. Har dessförinnan köpt Tengtools mejslar och de är jag nöjd med men det vore ju inte fel med en uppsättning riktigt fina mejslar som håller om man är lite hård mot dem.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Mejselsatsen kostar 690kr enligt Bimas prislista om jag inte har läst helt fel. :roll:

Nu senast så köpte jag någon billig mejselsats för nån hundralapp och de är ju mer eller mindre skit och några har gått sönder så nu får det bli några med bätte kvalitet. Har dessförinnan köpt Tengtools mejslar och de är jag nöjd med men det vore ju inte fel med en uppsättning riktigt fina mejslar som håller om man är lite hård mot dem.
det går ju köpa dom styckvis, om du inte vill ha alla !!!

dom håller ialla fall bra!!! men vist har jag brutit av nån spets på dom bland, när man bryter hårt! men hag har aldrig dlagit sönder nån när hag slår med hammare på dom.

dom ligger skönt i handen också, sen så är det 6-kants tag på dom så man kan vrida med en skiftnycke (ja skiftnyckel, det ända man får andvända skiftnycke till!!!)
Användarvisningsbild
av CarMan
se bara till att köpa rätt maislar, dom saluför samma mejsel, men utan stålkärna raktigenom !

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]