Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kave skrev:
S80-04 skrev: Om inkörning så kan nämnas att John Deere använder i sina traktorer inkörningsolja som är av sämre kvalitet för att motorn skall slipas. Dom förbjuder att fylla på med bättre olja vid behov utan istället att använda sk universalolja. JD tillverkas ju i Tyskland.
Hisingstraktor i all ära men motorn i en personbil har inte mycket gemensamt med en traktor.
Antydde nog att tillverkningslandet skulle ha något med motorns finish att göra. Förresten kallas V70:n här för "Grankullatraktorn".
http://www.kauniainen.fi/info/kaupunki/ ... m#lyhyesti
Hade inne bilen på 3000-mila servicen förra veckan. då nollställde de växellådan "minne" samt uppdaterade mjukvaran. Märkte att när man växlar "manuellt" så gick det att växla två växlar i taget, försöker motorbromsa så mycket som det går och det var positivt att kunna hoppa ner från ex femman till trean snabbt.
Den är tillvrkad innan den 18 Mars -08 då jag hämtade den, den kom direkt från fabrik.
Som sagt låda är lite annorlunda i det att det går snabbare att växla "manuellt".
Sen verkar det som om växlignarna är lite mer sparbetonade än innan, kan bero på att jag medvetet är försiktigare med gaspådraget.
Nu har jag gjort mitt första riktiga långtest. 62 mil från Göteborg till Bollnäs på dubbade vinterhjul, 205-60-16. Hastighetsbegränsningarna hölls hela vägen, (dvs. +5 på mätaren) färden gick på E20 till Örebro, vidare på E18 till Västerås, sedan 67an till Valbo, Gävle och vidare på E4 till Söderhamn, Bollnäs. Fordonet i fråga är en 2,4D, manuell låda som rullat 1600 mil, den var lastad med två vuxna, två barn och hela bagageutrymmet fyllt till taket med kläder och julklappar. Förbrukningen stannade på 0,58 l/mil. Jag vet inte om jag kan tycka att det är så förbaskat dåligt. Tycker nog att kritiken mot Volvos törstighet är aningen överdriven!
tassbonn skrev:Nu har jag gjort mitt första riktiga långtest. 62 mil från Göteborg till Bollnäs på dubbade vinterhjul, 205-60-16. Hastighetsbegränsningarna hölls hela vägen, (dvs. +5 på mätaren) färden gick på E20 till Örebro, vidare på E18 till Västerås, sedan 67an till Valbo, Gävle och vidare på E4 till Söderhamn, Bollnäs. Fordonet i fråga är en 2,4D, manuell låda som rullat 1600 mil, den var lastad med två vuxna, två barn och hela bagageutrymmet fyllt till taket med kläder och julklappar. Förbrukningen stannade på 0,58 l/mil. Jag vet inte om jag kan tycka att det är så förbaskat dåligt. Tycker nog att kritiken mot Volvos törstighet är aningen överdriven!
Under liknande omständigheter skulle min 2,5T dra 0,8-0,85 vilket väl inte heller är så illa ochdet stämmer med att diesel är ca 30% snålare. Det är dock mer än för många andra märken!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]