Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
I morgon åker jag ner till ntf och så får vi se hur det går.

Men jag jämförde volvostolen, som vi har nu och izi kid i krockfilmerna på testfakta.

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=5969

I filmerna utgår jag ifrån att kamerorna står monterad på samma punkt och har samma fokus osv... dvs. att det inte skiljer något åt.

Och med de tre pluttarna som referens (troligen kardborre eller något för att fästa ihop bakgrundsduken) så ser inte dessa stolar ut att skilja nämnvärt i höjd. Dock så är själva huvudet något högre upp i izi kid varianten.

Hur rörelsen i stolen och själva stolen skiljer sig när den är lutad mot instrumentbrädan istället för med stödben vet jag ej. Ifall någon har en krocksekvens med en stol i ett framsäte vore det bra att se... tror jag.

Jag ska ta med kameran imorgon,

/Jon

Hur lång är en barnkrockdocka?
Användarvisningsbild
av Jon
Så nu är vi nyss hemkomna från ntf. Och jag kan rekommendera att besöka ett dylikt ställe, för det är bara att inse.... De flesta av oss kan inte ett skit om barnstolar, bilar och annat när det gäller krockar. Det vi får berättat i tester, reklam osv... är väl det de flesta egentligen vet.

I alla fall, min son är då ganska lång och därmed blev valet nerkortat till två stolar. Den ena "besafe izi kid" och den andra "acta graco cosmic comfort" De har möjlighet att flytta upp bältet högst.

I vårt fall blir det nog actastolen då den den bäst täcker upp våra behov. Sen kan sonen bara bli drygt 5-10 cm längre innan det är dags för ny stol, men då är det ju från bålen och upp. Benen får växa bäst de vill :)

Kanske räcker stolen bara ett år, men jag prioriterar min son tillräckligt för att inte snåla in och köpa framåtvänt bara för att slippa köpa ny stol igen om ett år.

Jag upplevde det som besafen blev lite trång och den inte heller fick den lutning vi behöver. Samt att det blev lite begränsat för benen. Det den dock klarar bra är att stå i baksäte då den till stor del är uppflugen på sittytan. Men sonen ska sitta fram...

Tänk också på att man kan laborera rätt bra med att pumpa med sittytan i volvosätet. :)

Bild
Så ser besafe izi kid ut i framsätet på V70, jag orkade ens inte lirka in min son.

Bild
Bild
Här är då acta gracon som vi troligen köper, inte spikat men nästan. Med en meter barn i också, ser lite störigt ut med nyllet :shock:

Lite roliga fakta jag fått reda på också...
Tester får inte redovisa hur barnets nacke påverkas i krockstolar, dvs att när en framåtvänd stol får bra i test så håller stolen, men ofta bryter barnet nacken. Detta innan de blivit runt 4-5 år. Så man kan ha en fin stol... men generna....

På det hela taget så verkar alla tester vara missvisande på ett eller annat sätt, för mycket hänsyn tas till tillverkarna, så att viss information kommer inte med som då är högst relevant. Men inte bra reklam. Sen genomförs alla tester utifrån givna premisser som sällan stämmer med riktiga miljöer.

Precis som euroncap har sina brister så kommer vi konsumenter nog aldrig få 100%-tig korrekt information, för att det inte är säljande.

Kanske var det bara jag som blev klokare, men så kan det vara ;)

/j
Senast redigerad av 1 Jon, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!
Provar att väcka den här gamla tråden igen. Har idag blivit stolt ägare till min livs första Volvo (V70-06) och står nu i begrepp att montera mina två BeSafe Izikid X1 barnstolar. Förutom att det blir rejält mycket trängre än i min förra bil (Mondeo) så funkar det bra i baksätet. Men för att ha någon chans till en rimlig körställning måste den andra stolen placeras fram. (Då får även stolen i baksätet bättre plats.) Problemet jag har är att jag inte får bältet att räcka för att spänna fast stolen så som manualen föreskriver. Någon som har erfarenhet av detta? Enligt manualen och andra inlägg på detta forum ska det ju funka. Hur?
Bilen är försedd med passagerarkrockkudde (som jag stängt av). Kan det vara så att dessa bilar har kortare bälten? Eller drar man bältet någon "genväg"?

Mvh
Daniel

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]