Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t56
Hej alla kunniga,

jag har lite strul med blåtanden, min mobiltelefon finns med på pdf-filen att det ska fungera att koppla ihop bilen med telefonen, men det går bara att göra detta från telefonen till bilen och inte tvärt om (jag har en blackberry), jag får upp en dialogruta i mobilen som frågar efter en kod för att koppla in my car, jag har försökt med 1234, 1111 och 0000 är det någon som vet vilken kod man ska använda?

FYI

jag har just plockat ut en T6 och behållit min gamla T5 stickshift från 05, två helt olika typer av bilar!! :-)-)
Användarvisningsbild
av tjotto
Du skriver in en kod, tex 0000 det är valfritt, och sedan knappas samma kod in i bilen. Detta behöver man bara göra en gång...
Förstod jag din fråga rätt?
av Psyko
t56 skrev:Hej alla kunniga,

jag har lite strul med blåtanden, min mobiltelefon finns med på pdf-filen att det ska fungera att koppla ihop bilen med telefonen, men det går bara att göra detta från telefonen till bilen och inte tvärt om (jag har en blackberry), jag får upp en dialogruta i mobilen som frågar efter en kod för att koppla in my car, jag har försökt med 1234, 1111 och 0000 är det någon som vet vilken kod man ska använda?

FYI

jag har just plockat ut en T6 och behållit min gamla T5 stickshift från 05, två helt olika typer av bilar!! :-)-)

Om det inte står vilken kod du ska använda i bilens display får du kolla telefonens
handbok.
av t56
Tack,

jag ska prova att knappa in samma kod i telefonen och bilen, samt konsultera telefon beskrivningen, dessutom så har jag satt igång säljaren på jakt efter en lösning, det ska bli kul vem som vinner; bilia eller volvo forumet!

Förövrigt så är T6an en helt otrolig maskin, om man skiter i att ha nuvarande bränsleförbrukning displayen uppe så är det den bästa maskinen jag har haft, förutom båten då...
av MrMagoo
Vet inte om du redan löst detta men proceduren jag följde var att låta bilen söka efter telefonen och inte tvärt om. När bilen hittat luren och man valt den så kommer det upp en kod i bilens display som man ombeds knacka in i telefonen. Sedan är saken biff. (För att slippa bekräfta anslutningen varje gång lägger man i telefonen till "My Car" som "Betrodda" eller motsvarande.)
Användarvisningsbild
av cervino
Hej.
Har samma problem som i inlägget här.

Har en Blackberry Curve som ansluter mot alla saker jag ber om UTOM min nya V70.
Fick bilen 2008-12-18 och borde ha senaste mjukvara där.

När man försöker ansluta från bilen (söka) kommer det strax upp en dialogruta i telefonen som frågar efter kod. Alltså kommunicerar de i alla fall...
Dock spelar det ingen roll vilken kod jag väljer. Precis som nämnt ovan i tråden har jag också testat 0000, 1234, 9999 etc
Så fort man klickar "OK" i mobilen så kommer det upp ett felmeddelande och strax därefter även i bilens dialogruta.

Fick av Bilia säljaren beskedet att de aldrig hört talas om "Blackberry". "Vad är det för en telefon?" VA?!?! De måste skämta. Den är SKAPLIGT vanlig...
Sedan säger säljaren att det finns flera SPRÅK för BT kommunikation. Jag frågade om han menade olika DIALEKTER (otyg, men dock) eller om han menade olika VERSIONER av BT. "Nej, olika tillverkare har valt olika SPRÅK för BT" säger han. Har jag aldrig hört innan.

Någon som har ide? Har ni lyckats ansluta till en BB via BT ?

Mvh / Ove
av MrMagoo
Det stämmer att kommunikationen mellan olika telefoner inte är 100% lika. Är din telefon inte kompatibel enligt Volvos kompatibilitetslista så är det inte mycket att göra. Man får chansa på att det funkar men gör det inte det så...

Men bara för att bena ut att du gör rätt så att det inte är där skon klämmer:
1. Gör mobilen sökbar via Bluetooth
2. Sök efter ny mobil från Volvon
3. Volvon söker och du väntar
4. Volvon hittar din telefon (och ev andra), du väljer den
5. Du får upp en kod i radiodisplayen
6. Du väntar till telefonen ber dig mata in koden
7. Mata in koden som står i radiodisplayen
8. Klart, håll tummarna!
Användarvisningsbild
av cervino
Tack - intressant.

Telefonen hittar bilen och frågar efter kod, men detta sker medan bilen fortfarande söker. Bilen hittar aldrig telefonen.
Anger jag en kod i mobilen får man felmeddelande.

Allt detta sker då telefonen är "synlig" för andra enheter och då jag startar sök&anslutning från bilens interface. Suck...

Jag kan inte få tag i nyare firmware till min BB Curve vad det verkar då Telenor inte finns med som Online leverantör för programvara...

Får se hur det slutar. Tack i alla fall. Mvh / Ove C
av MrMagoo
Trist!

Själv har jag haft fyra telefoner det senaste året tack vare att de inte varit komptatibla med Volvon. (Till mina kollegors stora förnöjelse.) Den som fungerat bäst i skaran är min nuvarande iPhone :-)-) Fungerar klockrent sånär som på ljudkvaliten i mikrofonen men det tror jag inte har med telefonen att göra.

Telefoner som fungerat dåligt är Nokias E serie
Fungerat mediokert: SonyEricson P990i och HP iPaq

Lycka till i a f!

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]