NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iiiiiig
Jag undrar om någon vet (eller ungefär?) hur många liter (diesel) det finns i en V50 vid leverans? Alltså på en fabriksny bil. Antalet liter kanske inte är specifikt för just V50, utan generellt för alla Volvo-bilar(?). Så kanske någon som jobbar på Volvo och vet svaret?
av dali
Det är nog ganska varierande. Av alla nya bilar jag hämtat ut så är det bara en som haft full tank och det var inte en Volvo. Den lokala bilhandlaren hade fyllt full tank, betvivlar starkt att fabriken/biltillverkaren någonsin fyller fullt.
Nya bilar är nog aldrig fulltankade ifrån fabriken. Åtminstonde inte de jag har köpt.

Tror dock att de som tankar bilarna på fabriken har ett fastställt antal liter som de ska tanka bilarna med. Frågan är då bara hur mycket det är!?

Anledningen till att jag frågar är att jag har gjort ett litet Excel-ark med alla tankningar för att bl.a. beräkna genomsnittliga förbrukning.
det är inte många liter ifrån fabrik. v brukar slå i 10 liter i alla våra bilar, så vi själva inte kör soppa torsk, eller att kunder får soppa torsk innan han komer till sin mack.

angående snitt förbrukning, så ska du helt bortse från vad som är i när du köpte bilen. du ska ju tanka fullt & sen börja räkna, på så sett så vet du hur mycke du förbrukat varje gång du tankar fullt
Varför ens börja räkna ut medelförbrukningen INNAN du har fått en fabriksny bil levererad? Varför räcker det inte med din första tankning? Det är ju först då man får koll på förbrukningen.

Dock är väl alla nya fabriksnya bilar tankade med tillräckligt mycket bränsle så de klarar av att åka av rullbandet tills din bil står inne i bilhallen för leverans.
Visst borde jag ha tankat upp bilen direkt, men det gjorde jag inte. Tyckte det var så roligt att köra bilen! :) Tankar alltid upp bilen helt, för att få korrekt genomsnittförbruking mellan tankningarna. Men det är först på senare tid som jag börjat lägga in alla tankningar i Excel samt skrivit upp mätarställningen vid varje tankning. Men då bilen inte var fulltankad vid leverans, så vet jag heller inte riktigt vad den korrekta totala genomsnittliga förbrukningen ligger på.

Lite mer än 10 liter tror jag nog att det var i bilen vid leverans. Mätaren stod på lite mindre än en halv tank, tror jag.

När du, "CarMan", säger att ni brukar slå i 10 liter...vart jobbar du då? Volvo Torslanda...?
Jag jobbar på en återförsäljare.
Detta varierar från återförsäljare och avd tex Bilia I Sthlm kanske tankar 40 liter medan GBG 50 liter medans någon annan bara fyller i 15 liter
Sedan kanske Just din säljare tankar upp bilen full för att han/hon känner lite xtra för just dig som person Detta är högst individuellt från avd till avd

Så mao inget att jämföra med

//Goose
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]