Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rampitsch
Hej

Såg idag att avgassystemet på min Volvo 745 GL -90 (B230F) har gjort sitt.
Kikade lite på nätet och hittade att Biltema har rostfria avgassystem till Volvo 940 B230F (art.nr. 79-94002).

Finns det något som skiljer systemen åt? Jag har för mig att dem är lika.
Är det något med upphängningen som är olika?

Om någon har en aning får ni gärna hjälpa mig.

MVH Johann
av Cicaro
Enligt Bilias Nice/Pricekatalog är det samma Halvsats och samma främre dämpare, men sen två olika monteringsatser en till 740 och en till 940....

http://www.bilia.se/EPiUpload/sv/Pricel ... kt2007.pdf sid 2.... :)

Torde passa, med reservation för någon liten detalj i upphängningen alltså?
av Cicaro
Snor tag i den här gamla tråden eftersom frågan gäller ovan nämna avgasystem. Mitt system har rostat av precis vid ingången till bakre ljuddämparen och om jag nu ska byta halvsats undrar jag om det är värt att byta till rostfritt system?(halvsats alltså). Bilen har snart gått 24k, är en 744 -89 med B230F, skapligt fin i övrigt och välservad i motor och låda. Eller ska man lappa och laga, bara byta röret mellan dämparna och bakre dämparen? Hur skulle ni gjort?

Största frågan är alltså: Är det någon som haft biltemas rostfria system en längre period och vet om det håller och kan rekkomendera det(eller motsatsen)? Det sägs ju att det är 10 års garanti på det och då borde det hålla bilen ut tror jag.

Tyvärr blir det ju en del korta sträckor när man bor i huvudstaden, vanligaste turen är t.o.r. stormarknaden vilket är en sträcka på ca 3 mil(t.o.r.). Annars står bilen i veckorna och används i huvudsak på helgerna med längre turer ca 1 gång i månaden. Parkerad utomhus dessvärre eftersom det är stört omöjligt att få tag i en garageplats här i krokarna vilket innebär att omgivningen varierar med klimatet. Finns inte ens tillgång till motorvärmare. Så att bilen är väl utsatt en hel del och rostar väl tyvärr som den står.

Att Biltemas rostfria var/är lättmonterat på en 745 med rätt monteringssats från bilia(även om det står att de är för 900serien) kan jag intyga för den som funderar på bytet då jag var med och plockade ihop ett i höstas. Gick lika smidigt som orginal
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]