Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
volvodennis skrev:tog inte bort nånting bara satte en startkabel mellan plus på batteriet och 12 på tändspolen
Har en fundering...eller två...
För det första... Fick du någon spänning på säkring 11 när du "tjuvkopplade" tändspolen och körde på starten?
Om inte...
Koppla ur flatstiften och tändkabeln från tändspolen och mät resistansen mellan flatstiften. Ska vara mellan 0,6 till 0,8 ohm.
mellan flatstift 1 och uttaget för tändkabeln ska du ha mellan 6,9 och 8,5 kOhm.
Med tändspolen urkopplad...har du spänning på säkring 12 med tändning på och när du kör på starten?
Användarvisningsbild
av emwtur
är det inte enklare att ställa nyckeln i läge "två" och sätta en liten skruvmejsel mellan +muttern och manövern på solenoiden ( om man vill kolla att inte tändningslåset kopplar ur en massa grejor) ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:är det inte enklare att ställa nyckeln i läge "två" och sätta en liten skruvmejsel mellan +muttern och manövern på solenoiden ( om man vill kolla att inte tändningslåset kopplar ur en massa grejor) ?

/emwtur
Hm, du har ju alltid så genomtänkta inlägg emwtur ... fast jag fattar inte riktigt vad du menar nu. Starten går ju runt ?? Iden nu är väl att det inte kommer signal från Hallgivaren.
av volvodennis
hur ska hallgivaren sitta? jag gissar på att de är den som sitter precis i kontakten på fördelaren? för jag hade problem när jag bytte fördelaren... kontakten ville inte sitta kvar på fördelaren utan typ hänger i sina sladdar strax under fördelaren
kan detta va nått som gör problemet?
Användarvisningsbild
av sidhabo
volvodennis skrev:hur ska hallgivaren sitta? jag gissar på att de är den som sitter precis i kontakten på fördelaren? för jag hade problem när jag bytte fördelaren... kontakten ville inte sitta kvar på fördelaren utan typ hänger i sina sladdar strax under fördelaren
Aha, jag trodde den satt inne i fördelaren. Men som sagt jag har aldrig mekat med den. Nån annan vet nog mera ...
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev:
emwtur skrev:är det inte enklare att ställa nyckeln i läge "två" och sätta en liten skruvmejsel mellan +muttern och manövern på solenoiden ( om man vill kolla att inte tändningslåset kopplar ur en massa grejor) ?

/emwtur
Hm, du har ju alltid så genomtänkta inlägg emwtur ... fast jag fattar inte riktigt vad du menar nu. Starten går ju runt ?? Iden nu är väl att det inte kommer signal från Hallgivaren.
på gränsen till ironi ? :-)

Sparkz skrev:Mycket kopplas bort när man kör på startmotorn för att den ska få all ström. Ljus, torkare osv..
Men säkring 12 matas från 15R på tändningslåset, och den måste vara med vid start för den matar tändsystem och andra bra-att-ha-saker. Kan det vara fel på startkontakten?
Gör en gammal hederlig tjuvkoppling och mata ström till 15 på tändspolen direkt från batteriet och se om den startar då.
det var det här inlägget som var ursprunget till alla diskussioner om att "tjuvkoppla" spänning för att se att inte startkontakten var sönder ( antar att sparks menar tändningslåset och inte solenoiden på startmotorn )
Jag föreslog bara ett annat ( enklare men manligare) sätt att kolla samma sak - tjuvkopplar man startmotorn i stället för tändspolen borde man få samma effekt - äh - jag kan också ha otur när jag tänker !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev: på gränsen till ironi ? :-)
/emwtur
He he, nej det var faktiskt hederligt menat. Men jag hajade bara inte din "manliga" synvinkel.
:D :D
Användarvisningsbild
av sidhabo
volvodennis skrev:hur ska hallgivaren sitta? jag gissar på att de är den som sitter precis i kontakten på fördelaren? för jag hade problem när jag bytte fördelaren... kontakten ville inte sitta kvar på fördelaren utan typ hänger i sina sladdar strax under fördelaren
Vänta nu ..... var det efter att du bytt fördelare som problemet kom ?
av volvodennis
nee det var så att den gick men gick jätte illa men så bytte ja fördelare och fortfarande samma problem.. men sen en dag ville den inte starta så igår kom ja på att visstfan ja bytte ju fördelare så ja va ute nyss och bytte tebax te den gamle. vred om nyckeln och den tände te sen starta han och gick skit och inte på alla cylindrar men varvade upp han te 5000rpm ungefär (va lite glad eftersom den startade :P hehe) sen rätt va de va så gick han på alla :D
men har litet garage som just nu är fyllt med avgaser hehe kunde inte se nått i bakre delen av garaget då bilen står med fronten utåt :P
men ska prova imorn elr eventuellt senare ikväll om den går redigt sen
Tack för all hjälp jag fått här inne :D

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]