Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev: Dags att sälja lill-volvon och gå på V8an direkt. De verkar ju ha samma driftskostnader :twisted:
Tankar du 98?

Men sen när det inte är halt och man kan börja gasa som man vill igen så kommer den öka till 1,8l/mil igen! V8:an alltså :wink: Stadstrafik som jag kör mest är ju där det skiljer mest från en liten motor. På landsväg och motorväg glider den fram på lågt motorvarv så där blir skillnaden inte så stor mot en mindre motor. Det skiljer kanske 1dl per mil (på sin höjd) mot en 2.5T aut.

Om man säger såhär - Är det låg bränsleförbrukning man vill åt så är en V8 på 315hk/440Nm med awd och automat helt fel. :wink:
Användarvisningsbild
av Krollspell
Tjena Andreas,

Jag såg att du ställde dig frågan till förbrukningen jag fått inom stan. Jag vet inte varför jag skulle uppge en annan förbrukning än den jag haft i vinter? Några faktorer kanske som kanske bidrar en bit isf är att vi har 30 km/h inom hela den s k stadskärnan, det andra som möjligtvis spelar in en del, vad vet jag är att jag enbart kör V-Power, dvs 99 oktan. Sen det sista är att jag tagit det väldigt ovanligt lugnt vid rödljusen eftersom däcken e helt nya och jag vill inte slita bort dubben det första jag gör. Annars får jag väl återkomma med en snittförbrukning när vintern är överstökad så får vi se om det är nån förändring.

Sen är jag inte helt förvånad över att vissa motorer drar oväntat mer bensin än vad man tror. På sista resan med vår S80 T6:a (BSR trim + V-Power om det spelade nån roll) till Spanien så hade jag på ren motorvägskörning en lägre snittförbrukning (hög snittfart genom Tyskland och Frankrike) än polaren och hans familj som kör en S80 2.5T (han tankar i bästa fall 98) Automat -05. Ologiskt lr inte?

V8:an som Yamaha har gjutit blocket till är ju en helt nytutvecklad och modern motor precis som den nya 6:an är, kanske spelar det in en del med.

Sen kommer vi väl alla ihåg 850/S70 2.5 GLE/SE som drog mer bensin än 850/S70 GLT med 170hk. Hur "törstig" en S40 T5 AWD är vet jag inte men det är ju i botten den gamla 5:an från 1991 (årsmodell -92) med turbo?

Till Tomas, vad menar du med att gasa runt med en demobil och skita i driftskostnaderna? Den bilen fick jag låna som jag sa över en helg. Jag får väl som dom flesta andra antar jag pröjsa soppan till min bil själv, och det var väl dessutom prestandan gentemot en T6:a vi snackade om?

Sen säger du själv att du regelbundet har tillgång till både en V70N T6 AWD och en S80 V8 AWD, de låter ju definitvt inte som att DU kör din egen bil?
Användarvisningsbild
av Funk
Till Tomas, vad menar du med att gasa runt med en demobil och skita i driftskostnaderna? Den bilen fick jag låna som jag sa över en helg. Jag får väl som dom flesta andra antar jag pröjsa soppan till min bil själv, och det var väl dessutom prestandan gentemot en T6:a vi snackade om?

Sen säger du själv att du regelbundet har tillgång till både en V70N T6 AWD och en S80 V8 AWD, de låter ju definitvt inte som att DU kör din egen bil?
Vad jag menar är att om man kör demobilar under en kortare tid så vill man kanske testa lite hårdare och se vad bilen går för. Med andra ord körmönstret kan bli ganska mycket annorlunda när man kör demobil eller liknande, även om man tankar själv. Prestandamässigt så kan det möjligen vara så att man kör på ett sätt som gör att man missar hur bilen beter sig i "vardagstrafik", då man kanske använder mellanregistret mer än topprestandan.

Jag kör så mycket olika bilar, både roliga och mer "förnuftiga" att jag faktiskt sällan bryter mitt normala körmönster numera. Det är mer intressant hur bilen verkar uppföra sig vid vanlig vardagskörning än hur "sportig" den kan kännas när man forcerar körningen. Fast det skall väl erkännas att det då och då, framförallt med en ny prestandamodell, leks en del. Men normalt sett så kör jag som vanligt, det ser heller inte så bra ut med förare som kör som tokar i företagets bilar, och framförallt inte sådan med företagets logga på...

/Thomas
av Lövet
XC90_Executive skrev: Tankar du 98?

Om man säger såhär - Är det låg bränsleförbrukning man vill åt så är en V8 på 315hk/440Nm med awd och automat helt fel. :wink:
Nej jag tankar inte 98 eftersom det nu är vinter vilket borde göra att risken för spikningstendenser på 95 är mycket små. Skillnaden i förbrukning mellan 95 och 98 borde inte vara mer än 5% så detta kan alltså inte förklara den väldiga förbrukningen.

Att en V8 drar 1,5 liter i stan är inget som helst konstigt utan det ingår liksom i konceptet. Men att en liten 220 hästare gör detta i Volvos minsta modell - det gör mig gruvligt förbannad! Troligen kommer detta att förkorta mitt ägande av denna bil väsentligt. Det är inte de absolut siffrorna som stör mig (eftersom jag kör så lite att det inte blir några stora pengar) utan att motorn helt enkelt drar mer än den "förtjänar" :evil:
av Heden
Andreas => Lugna ner dig lite nu :wink: Som tidigare BMW ägare (330i) dvs. likadan motor som i din tidigare 530i, så vet jag den inte heller var direkt snål på dropparna inne i stan. Det var inga problem att snitta 2 l/mil vid ren stadskörning (jag tankar i stan och bor inne i centrala Stockholm). Att din bil drar mer än den förtjänar är något som endast du själv kan avgöra.

När jag ser att snittförbrukningen stiger över min "acceptansnivå" så brukar jag passa på att köra lite landsväg och motorväg för att på så sätt sänka snittförbrukningen :)

Min C30 D5 aut. är inte heller snål inne i stan, framförallt inte nu när det är sibirisk vinter här hemma :lol: Den drar utan problem upp mot 1l/mil i snitt!
av Lövet
Heden skrev:Andreas => Lugna ner dig lite nu :wink: Som tidigare BMW ägare (330i) dvs. likadan motor som i din tidigare 530i, så vet jag den inte heller var direkt snål på dropparna inne i stan. Det var inga problem att snitta 2 l/mil vid ren stadskörning (jag tankar i stan och bor inne i centrala Stockholm). Att din bil drar mer än den förtjänar är något som endast du själv kan avgöra.

När jag ser att snittförbrukningen stiger över min "acceptansnivå" så brukar jag passa på att köra lite landsväg och motorväg för att på så sätt sänka snittförbrukningen :)

Min C30 D5 aut. är inte heller snål inne i stan, framförallt inte nu när det är sibirisk vinter här hemma :lol: Den drar utan problem upp mot 1l/mil i snitt!
Det går säkert att få en 330 att dra 2 liter per mil, ingen tvekan om det, men med 100% identisk körning drog min 530i 3 dl mindre per mil än nuvarande Volvo. Detta irriterar mig eftersom BMWn var äldre, större, tyngre och starkare. Tyvärr var den svindyr att försäkra och började rosta (!) vilket gjorde att den var dömd i mina ögon.

Tyvärr är det nog så att jag egentligen köpt den sämsta stadsbil man kan ha i och med lågtrycksturbo och automatlåda. Men det är ju precis detta som gör den så skön också :cry:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast enligt Volvocars.se ska en S40 T5 awd aut (dock 230hk-versionen) dra 1,51l/mil i stadskörning. Så förvånande är inte 1,45 då väl?

Kör ju C70N T5 6MT MY09 också, den drar mellan 1,2-1,5l/mil i stadskörning och ca 0,65-0,7l/mil om man kör landsväg.
Användarvisningsbild
av kave
lövet: Vill man ha låg förbrukning ska man väl inte välja Automat och AWD?

Är det någon som känner till servicepriserna på V8:an hur de skiljer sig mot en en 2.5T?
av Lövet
kave skrev:lövet: Vill man ha låg förbrukning ska man väl inte välja Automat och AWD?
Sant. Det konstiga är dock att man kan välja 3 liters sexa utan att det påverkar förbrukningen lika mycket :wink:

Misstänker (med stöd i flera befintliga trådar) att det är automatlådan som är boven i dramat. Fyrhjulsdriften tror jag inte påverkar så mkt i och med att den inte driver mer än 5% normalt. Bilen befinner sig just nu på Bilia Alvik för uppdatering av programvaror och kontroll av felkoder för att se att det inte är något fel på den. Sannolikt är det inte det tyvärr.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:
kave skrev:lövet: Vill man ha låg förbrukning ska man väl inte välja Automat och AWD?
Sant. Det konstiga är dock att man kan välja 3 liters sexa utan att det påverkar förbrukningen lika mycket :wink:
T.o.m en 4.4l V8 med awd och aut! :shock:

Konstigt nog skiljer det bara ca 40g co2/km mellan en liten S40 T5 awd och en stor S80 V8 awd.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]