Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Eftersom den lokala Volvoverkstaden inte hade en aning veckorna före och åtgärden kom från Volvo centralt är det ett antal bilar som haft bekymmer.
Jag känner till en till här på forumet. Min bil är tillverkad i januari 2008.
Användarvisningsbild
av henka35
XC90_Executive skrev:Rullar många 2.0D har inte hört nått om detta innan. Finns ju några på forumet som har kört några tusen mil med 2.0D (har jag för mig). Kanske bara är trådskaparens bil det är fel på.
Har samma fel.... Haft det sedan bilen hade gått 300 mil. Pratade igår med min servicetekniker, han skulle kolla upp det och återkomma till mig. Min är tillv. 20071205. Har nu gått 1500 mil och det kommer varje 300- 400 mil.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Nu vet jag mera. Volvo står för oljebyte när det blir aktuellt sedan ska ny motorstyrnings mjukvara installeras. Så min ska in på måndag för ny olja och mjukvara. Sedan ska det vara löst tydligen. Det finns en seriveåtgård på detta inne nu hos handlarna.

//Henrik
av LJN
-Intressant, gäller det "alla" V70 II 2.0D - har en som är tillverkad 2008-11?

Och får man en kallelse eller får man själv kontakta sin verkstad?
Användarvisningsbild
av henka35
LJN skrev:-Intressant, gäller det "alla" V70 II 2.0D - har en som är tillverkad 2008-11?

Och får man en kallelse eller får man själv kontakta sin verkstad?
Jag tror inte det gäller alla bilar. Min är tillv. 0712 så jag tycker inte felet borde finnas i din bil. Men tydligen så har informationen funnits tillgänglig sedan ca v0850 hos handlarna. Men du kan ju be din verkstad kolla upp det.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Nu har jag fått ny mjukvara till ECM och vilken skillnad på bilen!!!
Följande har jag noterat:
1. Tomgången är höjd de första 10 min från ca 850 till 950 rpm vid kallstart. Sedan återgår den till ca 800 rpm. När bilen tidigare var kall så orkade den inte alltid backa ur garaget. Utan den bara dog. Det är nu borta i och med den höjda tomgången.
2. Mycket mera jämn gång speciellt vid varvtal 1100 -1500 rpm vid belastning på 3:an och 4:an. Inga vibrationer i drivlinan.
3. Kanske lite bättre vrid? inte riktigt säker men bilen är mera lättkörd.

Helt klart bättre än tidigare.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Mats
Idag fick jag upp texten "Boka tid för service"
Det var bara ca 400mil sedan bilen fick 2000mila service.
Är det något fel på bilen eftersom den vill in på verkstad?

/Mats
av riha
Detta verkar bara vara relaterat till 2.0D som det just nu ser ut i tråden.
Har själv D5 XC70 och den indikerade korrekt för 3000 mil. Kan fler verifiera att det endast verkar vara 2.0D det gäller? Intressant och se om det finns ett sådant uppenbart mönster.
Då kan ni alltid ge volvo länk till denna forumtråd som referens.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är bar konsentrerat till 2 liters dieseln som kom i början av 2008

jag har felsökt på en sån här & kört med flaite reckorder, för at tanka ner data till volvo, jag nolla inte min bil för att inte förstöra någon data.
min bil hade även problem med mycket kraftiga ryck vid renbränning, har ni det?

min bil verkar lagad !!!
Återkomer när ni har beskrivit hur svaga eller starka era renbränningar är
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]