Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jokenr1
Hej,

Jag har under ett tag märkt att bromsarna ligger emot på min S40 t4 -98, det är framförallt höger fram (eller det är bara höger fram). När jag skulle ta en tur idag så gick det knappt att köra bilen eftersom det gick så trögt. Jag gick ut och kollade på skivan och den var röd som om jag skulle ha kört ett 24 timmars le-mans... har inte hart problem med detta då det är varmgrader ute. Jag tror det kan vara själva kolven/vaggan till bromsen som hängt sig eller kan det vara något annat?

Tacksam för svar.

Mvh

Joakim
Användarvisningsbild
av jokenr1
tack för tipset.. ska bara hitta ett varmgarage först... :(
Användarvisningsbild
av CarMan
är det så alvarligt så kan det nog inte vara mycke anat än ett bromsok, inget annat kan hålla imot så hårt.
sen så har du alla gånger frstört bromsklosarna om det gått så varmt, har du tur har skivan klaratsig, men det är inte säkert.

sen vår man se om damaskerna till glid tapparna har smält eller om domklarat sig
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo51 skrev:Renovera oket om det behövs. En renoveringssats kostar en bråkdel av nytt ok. Inte svårt om man är händig.

en renoverings sats brukar innegålla nya packnignar & damasker. inte mycke att hänga i hjulgranan så kolvan ofta är förstörd

köp ett utbytas ok
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag har renoverat många ok och har aldrig varit med om att kolven är förstörd. Det brukar räcka med att putsa den med stålull och fetta in med bromscylinderfett.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo51 skrev:Jag har renoverat många ok och har aldrig varit med om att kolven är förstörd. Det brukar räcka med att putsa den med stålull och fetta in med bromscylinderfett.
& du pratar om V40 ???

har kromytan på kolven rostat, så det är hål i kromet, så kann man som oseriös mekaniker putsa ytan jämn med en smärjalduk & allt funkar bra en liten stund till. men det är absolut inte en regel sätt lagning, kunden komer att få tilbaka felet & får då yttligare en utgift på samma skada, blir alltså inte billigare i längden.
men det är sånt man får höra, när lasse i källaren algar nått billigare (volvo ville byta, men lassa laga för halva priset) sen så är det volvos fel at deras skio ok pajar hela tiden så låter det andra ellet tredje gången samma ok pajar)

en repration ska vara seriöst gjord punkt slut.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag pratar om bilar i allmänhet. Alla ok som jag renoverat har fungerat felfritt,ingen har klagat. Jag har ingen verkstad mekar bara privat åt familjen,släktingar,jobbarkompisar,vänner o.s.v. Om något ok skulle krångla så skulle jag få reda på det. Jag slipar aldrig en kolv med smärgelduk bara stålull(som löddrar). Jag kanske har haft tur men resultatet har alltid blivit bra. Om jag hade detta som arbete skulle jag göra som du d.v.s. byta oket.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]