Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:På plåtsidan däremot är det enormt välkommet med eget tänkande på alla märken jag kan komma på.
Är det inte samma Företagsledning på Plåtsidan som verkstad alltså ??

Köper inte alls det du säger....................................

Dom du pratar med är pessimister
På dom företag jag jobbat så vill man helst ha erfarna mekaniker, som vet vad det handlar om (ingen vill tala om presis allt vad som ska göras & hur det ska göras) måste man ta en färsk ny utexaminerad så vill man ha en som kan skruva / är teknisk kunig, vet hur el funkar (specielt elen, mekaniken är enklare att lära i efterhand)

jag antar att man på praktiken snabt ser vilka som är fast i skolans styrande arm & vilka som vill ut i arbetet & vat vad et arbete inebär, mad ansvar o allt.

Jag tycker vi är lite off topic nu!
Här sitter Pettson och Carman i varsitt hörn och ser bara svart och vitt... :???:
Man kan ju inte komma och säga att allbilsverkstäder är på ett sätt och auktoriserade på ett annat, alltid. Det skiljer mellan verkstäder, och mellan mekaniker på samma verkstad.

Back to topic då. Vi har rätt bra förhållande till övriga verkstäder. Ett och annat rötägg finns väl. Kommer man först och lånar verktyg och frågar hur man gör och sen kommer tillbaka med trasigt verktyg och lägger 20:- på disken så ska man kanske inte förvänta sig att få hjälp igen... Men annars är det utbyte av information och verktyg. Närmaste exemplet är en VAG-verkstad. Volvoägaren har en kanske Golf som andrabil, den hamnar hos oss för att han känner oss och vet hur det funkar. Samma för den andra verkstaden.
jag kan ju som exempel tala om att en annan allbilsverksta ibland kommer o rågar om hjälp, men dom komer personligen o frågar om en sspecefik fråga (då har dom läst ut felkoder själv & gjort så mycke felsökning dom kan, via deras kopplings scheman o annan info m.m.)
dom skulle aldrig betala oss för att läsa felkoder sen håla fram pappret till en annan mekaniker för att han gratisk ska tala om vad som är fel, så det bar återstår att byta delen.

det är ju ganska stor skilnad på att fråga om hjälp & att försöka lura tillsig en gratis repration
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]