Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobo16
??:-/ Jag har en volvo V70-00 gamla karossen med en 2,4 litersmotor jag bytte olja den 20/9-07 fyllde på så mycket som det ska körde någon mil och kolla oljenivån som låg mellen hög och låg.
När vi skulle åka till svärmor i slutet på november 08 så kolla jag oljenivån på stickan som var helt torr jag börja fylla på olja det gick i 2,5 liter innan oljenivån låg som den borde på stickan.
Jag har ingen olja som droppar under bilen tacksam om någon har lite ideer om vad det kan vara
av sssljo
Ett råd, kolla oljan oftare. Inte alls ovanligt att det går åt olja. En kolvmotor drar olja. Den smörjer cylinder loppet med olja som sen förgås.
av dalldall
en frisk motor skall i princip inte dra nån olja alls! typ 1-2 dl på 1000 mil kan man räkna som normalt. så dra den mycket kan du ju kolla avgasvärde till att börja med, hur luktar avgaserna vid start? rycker den blått?
av *pettson*
dalldall skrev:en frisk motor skall i princip inte dra nån olja alls! typ 1-2 dl på 1000 mil kan man räkna som normalt. så dra den mycket kan du ju kolla avgasvärde till att börja med, hur luktar avgaserna vid start? rycker den blått?
Ska vi citera volvo om motortypen så är upp till 1liter/100 mil godkänt innan det är renoveringsdags. Dock har volvo stramat lite lite om motorn 2004..
En vanlig bil drar runt 1dl/100mil alltså en liter /1000mil, det finns dom som drar mer o dom som drar mindre alltså. Att det inte ser ut att sjunka på oljestickan däremot är en helt annan femma.
Vid kontroll av oljeåtgång så VÄGER man oljan eftersom det blandas upp med både och kondensvatten och andra vätskerester i tråget och därmed ser ut som att det är fullt. Nedan är volvos egen text..

*Normal oljeförbrukning*
Inkörningsperiod
Oljeförbrukningen kan vara så hög som 1 liter per 1000 km under en inkörningsperiod på ca 5000 km om motorn är ny eller utbytt (byte av kolvring).
Körning mellan 5000 och 150 000 km
Normal körning: Upp till 0,25 liter per 1000 km anses som normal oljeförbrukning.
Körning i hög hastighet/med tungt släp: Upp till 0,40 liter per 1000 km anses som normal oljeförbrukning.
Bergs-/alpkörning: Upp till 0,50 liter per 1000 km anses som normal oljeförbrukning.
Ovan nämnda värden för oljeförbrukning kan användas som riktlinjer om man misstänker att oljeförbrukningen är ovanligt/onormalt hög.

Obs! Oljeförbrukningen kan vara så här hög vid 150 000 km. Oljeförbrukningen kan då ligga på ca. 0,35 – 0,55 liter per 1000 km under alla förhållanden.

För att avgöra den exakta oljeförbrukningen måste en provkörning på minst 1000 km utföras under kontrollerade förhållanden. Oljan måste vägas innan och efter provkörningen. På detta sätt kan den exakta oljeförbrukningen beräknas.
av dalldall
har mekat bmw i 20 år, dom är ju kända för att dra olja pga styrningar o tätningar, och även i deras instruktionsböcker står upp till 1 liter per 100 mil, men det är extremt mycket, efter nya tätningar drar inte ens en gammal bmw så mycket om den inte är helt uppsliten! så 1l per 100 mil är nog som tillverkaren vill gardera sig på nåt sätt, visst att fylla på 1 liter är väl helt ok, men för mycket tycker jag!
av tobo16
under tiden från oljebytet till att jag upptäckte att det var lite olja har jag kört ca1400 mil jag har inte kört bilen specielt hårt det är många långkörningar till släkten i sundsvall och skellefteå jag bor i karlstad.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hur har det sett ut tidigare, innan du bytte olja sist? Försvann det olja lika fort då?
Visst drar bilarna olja mer eller mindre, dock låter 2,5 liter ganska mycket.
Hur långt har bilen gått totalt?

Lite lustigt egentligen att man i allmänhet aldrig kollar oljenivån idag verkar det som. Med serviceintervall på 3000 i nya bilar tycker jag absolut att en check när man tankar då och då inte är fel. Istället för att stå och vänta på att pistolen slår ifrån, gå fram och kolla nivån istället.
På de senaste bilarna får man ju information varje gång man sätter sig i bilen om oljenivån, riktigt smart faktiskt, du får ju info om låg spolarvätske nivå, eller kylarnivå men inte oljan.... Inte förrän oljetrycket blir lågt dvs.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]