Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kempa
Har en 745GL -92 som inte mår så bra just nu.
Innan har den imellanåt varit svår att starta & fått ha hjälp av startkablar.
Men nu vägrar den att starta.
Den bara tänder till lite imellanåt när man kör den på starten men sen händer det inte mer.

Har kollat jordpunkterna bakom framlysena & rengjort dom för jag vet att dom kan strula.

Någon som har fler tips för det är lite panik med att få igång den då det är den enda bilen vi har att köra med.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Börja med att kolla om det är bränsle eller gnista som fattas, då får vi reda på om det är bränsle- eller tändsystem vi ska felsöka.
Lyssna om du hör bränslepumpen gå en sekund när du gör ett kort klickande på startmotorn. Tryckregulatorn sitter längst fram på röret över spridarna, en liten rund burk med en liten slang framåt och en lite större bakåt. Lossa den större slangen, det är returen. Det ska komma bränsle ur regulatorn när du kör på startmotorn.
Gnista är lättast att kolla med ett löst stift, bara rycka en tändkabel och sätta i det. Har du inget liggande får du skruva ur ett.
av Kempa
Sparkz skrev:Börja med att kolla om det är bränsle eller gnista som fattas, då får vi reda på om det är bränsle- eller tändsystem vi ska felsöka.
Lyssna om du hör bränslepumpen gå en sekund när du gör ett kort klickande på startmotorn. Tryckregulatorn sitter längst fram på röret över spridarna, en liten rund burk med en liten slang framåt och en lite större bakåt. Lossa den större slangen, det är returen. Det ska komma bränsle ur regulatorn när du kör på startmotorn.
Gnista är lättast att kolla med ett löst stift, bara rycka en tändkabel och sätta i det. Har du inget liggande får du skruva ur ett.
Har testat det nu & den får soppa & det kommer gnista. men fortfarande inget livstecken mer än att den puffade till 2 gånger under den ca 1½minut jag körde den på starten
Användarvisningsbild
av stode
Jag tror att du har spänningsfall någonstans. testa bara byta batteri. det går inte att bara sättapå tunna "biltema" startkablar, utan antingen använder du riktiga startkablar eller helt enkelt byt batteri.

/Erik
av Kempa
stode skrev:Jag tror att du har spänningsfall någonstans. testa bara byta batteri. det går inte att bara sättapå tunna "biltema" startkablar, utan antingen använder du riktiga startkablar eller helt enkelt byt batteri.

/Erik
Har ett nytt batteri & när jag kört med startkablarna (70kvadrats kabel) så har jag haft dom kopplade till traktorbatteriet. bra snurr på motorn men den vill inte starta =( ger snart upp & drar ut den i skogen.
Användarvisningsbild
av stode
Hur ser stiften ut då efter några startförsök?

Kan ju även vara så att kamen har hoppat ett snäpp men det verkar lite väl långsökt om du säger att du har fåttigång den förut..

//Erik
av Kempa
stode skrev:Hur ser stiften ut då efter några startförsök?

Kan ju även vara så att kamen har hoppat ett snäpp men det verkar lite väl långsökt om du säger att du har fåttigång den förut..

//Erik
dom blir sura efter ett tag. kamremmen har bra spänn.

Gjorde en service på den för ca 2 månader sedan (stift, olja, filter, kamrem, rotor, fördelare mm)
Användarvisningsbild
av stode
Då bör det ju vara ett tändningsfel?

Kollat jordflätorna mot chassi/motor?

Inga springor i flördelarlock/rotor? (fast det var nya grejer) Har vart med om att de har blivit överslag genom fördelarlocket.

//Erik
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har du tagit loss alla stiften och kollat gnista och om dom är blöta / torra ? Med rätt tändkabel till resp. stift när du kollar gnistan.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]