Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Som rubriken lyder, vilka verktyg behövs?
Har tänkt handla grejer så det finns hemma när fläkten ska ner. Först är det handskfacket, det tar man med vanliga Volvo-torxmejseln antar jag?
Sen fläkten, har förstått att den sitter jobbigt till. Är det T20 / T25 där? Måste man ha en kort/lång/böjlig mejsel? Hur många skruvar?

Tacksam för svar. Har sökt på forumet och kupéfläktar diskuteras rätt ofta, men just hur man byter dem har inte beskrivits så noga. Så det kanske kan vara läge att göra en liten guide till det i den här tråden?
Som du skrev torx 25 till luckan och handskfacket. När du öppnat handskfacket sticker du inte handen ovanför/bakom för att släppa en plasthake!? så att du kan fälla ner det ännu mer för att komma åt alla torx(lättare).
För att lossa fläkten är det samma T25 men de längst in går itne att komma åt med torxmejsel. Jag använder ett litet spärskaft med torxhylsa. Kommer inte ihåg hur många men 4-5 kanske, du ser dem allihop runt om. Sen får du lirka och vrida lite för att få ut den.
Tror det var nån slang(luft) som jag lossade(eller kanske bara flyttade åt sidan) för att komma åt lättare. Men det ser du.
Köpte en beg igår från en 07:a, 1750 kr inkl moms. Norrbottens Bildemontering var det men de verkar kosta samma i hela landet.

Man vill ju ha en så ny som möjligt men det är lite skumt med dom där också, för långt ifrån alla fläktar ger ju upp verkar det som. NBD lämnar 6 månaders garanti och det tycker jag borde räcka, då lär man iallafall hinna märka om den är defekt. Så det kanske inte är hela världen om fläkten har några år på nacken. Om man inte har maximal otur, sätter i den på våren och det hinner gå 6 månader innan det blir kallt. (De tjuter betydligt mer i rejäl kyla, -25 igår och då gick det knappt att föra ett samtal i bilen när fläkten skrek/kvittrade som värst).

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]