Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wabbe
Hej!

Igår satte jag in en blockvärmare på min S60 T5 01:a. Gick ganska bra när bilen var på lyft. Kan jag klart rekommendera om ni ska installera motorvärmare. 4 timmar på OKQ8 kostade 400:- Bilia ville ha ca 2200:- för monteringen :-O)

Hur som helst. När jag höll på att dra in kabeln genom sidolisten uppmärksammade jag ett ganska kraftigt oljespill/läckage innanför vänster lykta. En smal ledning var full av oljesmet och det såg ut som att det droppar olja från en ganska så kraftig slang/tub. Jag kan inte så mkt om motorer, men det såg ut som att det skulle kunna vara typ luftintag/filter eller något liknande. Den främre luftstyrningen var ganska nersmetad på vänster insida.

Någon som vet vad som kan vara orsaken till detta lilla oljespill?
Tacksam för idéer!
av Knasen
Har du automatlåda?? isåfall slangen till oljekylare för växellådan, gått sönder, men varför vet ej??
Användarvisningsbild
av Wabbe
Tack för svaret!
Jodå, har en geartronic. Kan man byta detta själv tro?

EDIT:
Har kollat lite bättre nu. Läckaget kommer från infästningen av ett hårdplaströr ca 7 cm i diameter som sitter fast med en slangklämma i en större plastbit som är fäst i kylaren. Hårdplaströret går hela vägen framför motorn. Kan det vara laddluftröret? Varför har den i så fall oljekladd vid slangklämman, hm?
Användarvisningsbild
av ateist75
Wabbe skrev:Tack för svaret!
Jodå, har en geartronic. Kan man byta detta själv tro?

EDIT:
Har kollat lite bättre nu. Läckaget kommer från infästningen av ett hårdplaströr ca 7 cm i diameter som sitter fast med en slangklämma i en större plastbit som är fäst i kylaren. Hårdplaströret går hela vägen framför motorn. Kan det vara laddluftröret? Varför har den i så fall oljekladd vid slangklämman, hm?
Upptäckte samma sak på min V70N T5 faktiskt, alltså lite olje smetigt på vad jag antar är IC anslutningen (vid slangklämman). Kan det komma från turbon :?:
Användarvisningsbild
av ufriman
På min V40 hadde samma symptom då visade sig att vevhusventilationsröret som går tillbaka till luftsjället var igen sotat.
Kan det vara lika dant på en S60?
Användarvisningsbild
av ateist75
ufriman skrev:På min V40 hadde samma symptom då visade sig att vevhusventilationsröret som går tillbaka till luftsjället var igen sotat.
Kan det vara lika dant på en S60?
Vad kan man göra åt det ?
Användarvisningsbild
av ufriman
Jag plockade bort det (en bult o en slangklämma) gjorde rent det med en låååång flaskborste ( förlängd med ståltråd) efter det så uppstod det inte igen.
Användarvisningsbild
av Wabbe
Har haft bilen inne för bl.a rengöring av spjällhuset. Kanske är det rester av rengöringsmedel som runnit fram till skarven på ngt sätt?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]