Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillpip
Var sitter tempgivaren till kylfläkten? Kostnad för en ny på Volvo? Art.nr?
Får felkod på kylfläkten, fläkten funkar men går lite som den vill tror jag :P
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tempgivaren sitter i termostathuset. Men om den skulle va trasig så skulle inte tempmätare i instrumenthuset funger + att fläkten går konstant då.

Va får du får kod på fläkten?
av lillpip
Aha, fanskapet sitter alltså där :P
Hade problem med tempen ville ej gå upp och fick felkod P0116, fläkten gick när den kände för det och även när ja stängde av bilen. Ibland när man vred om tändningen direkt.
Bytte termostat igår och tempen funkar fint nu, felkoden är nollad så ja får väl se ifall koden kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
av B4B
posa8203 Byt termostat så ska du se att det blir bra :wink:
av oollaa
har samma problem tempmätaren står något lågt inne i bilen också.

Kan mycket väl tro att termostaten är dålig MEN fattar inte hur felkoden kan komma tillbaka utan att jag ens startat motorn.

Hur kan datorn läsa av felkod på termostaten utan att den är igång hur funkar det som sätter felkoden egentligen ??
av *pettson*
oollaa skrev:har samma problem tempmätaren står något lågt inne i bilen också.

Kan mycket väl tro att termostaten är dålig MEN fattar inte hur felkoden kan komma tillbaka utan att jag ens startat motorn.

Hur kan datorn läsa av felkod på termostaten utan att den är igång hur funkar det som sätter felkoden egentligen ??
Den triggas av HUR LÅNG TID det tar att köra upp bilen i temp. Tar det för lång tid så sätts kod.. Så koden sattes förra gången du körde bilen.
av oollaa
okej men om jag går in med obdläsaren och nollställer hur kan den då komma tillbaka genast igen ??? alltså jag har bara bilen på tänningen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Då har du antagligen fel på tempgivaren så att den är helt utanför normala värden. Om signalen motsvarar kallare än -40º eller varmare än +150º sätts felkod direkt. (Ungefärliga temperaturer plockade ur halvkasst minne, men typ så)
Vad säger tempmätaren? Rör den sig inte har du antagligen avbrott nånstans. Behöver inte vara givaren, kan vara ärg i kontakten osv...
Mät givaren om du har tillgång till Ohmmeter:
Bild
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]