NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
2.4 är en bra motor men dricker soppa som ingen annan. Varför släpa runt på en extra cylinder men inga fler hästkrafter? Nä, kör ni uppåt 2000 mil tycker jag ändå ni skall fundera på 1.6D eller 2.0D. Mycket trevliga, man får ju dessutom bränslevärmare (kolla så det finns, alla gjorde inte tillvalet att kunna använde den som parkeringsvärmare å det "går inte" att eftermontera).

Dessutom så finns det väl kanske en å annan 2.0 bensinare?
av viktore
Funderar man på att köra diesel är det enligt min mening antingen D5 eller DRIVe man ska satsa på.
2.0D till V50 känns som ett onödigt motoralternativ, 109hästaren i DRIVe modellen pinnar på helt ok samtidigt som man får en mycket fördelaktig förbrukning. Vill man ha mer kraft väljer man D5.
Användarvisningsbild
av eccy243
Och då tycker jag att 2,0D är en bra komproiss mellan förbrukning och pulver. :D
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
fast varför snåla när man kan få en burk till med mer pulver?
Min D5a drar medel med 225 breda däck i innerstan 0.6liter/milen.
av Amli
Jag tycker 2,0D är en bra motor i V50. D5 går förstås bättre men är dyrare och rycker och drar ganska ordentligt i ratten i låga hastigheter.
1,8F skulle jag direkt avråda. Tröttare bil har jag nog aldrig kört. Jag skulle ha köpt en 1,6 DrivE alla dagar i veckan innan den.
Vill du ha en bensinare gå direkt på T5!
Användarvisningsbild
av Sirus
Tack för synpunkterna, som sagt vår budget ligger kring 130 tusen så en Drive går bort. Samma med D5 och T5 på grund av försäkringen. Så vi får se hur det blir måste nog prova de olika varianterna.

Hur beskattas de olika modellerna?
av Arbetaren
Jag är mycket nöjd med vår 2.0 D som vi nu har kört i ca 2 mån. Körde en V50 T5 innan så jag tyckte steget ner till 1.6D skulle bli lite väl stort. Bilen går väldigt fint och är faktiskt riktig "pigg". Med den körsträckan som ni har skulle jag nog satsa
på en diesel. Skatten ligger på ca 3600 kr /år om jag minns rätt. Man undrar ju varför en ny bil med partikelfilter ska behöva
denna "straffskatt"....men man kan ju hoppas de som bestämmer ändrar på det i framtiden. :)
av whoppi
Har precis själv stått inför samma dilemma. ville ju ha en V50.
Praktisk bil, mindre än V70 men ändå tillräckligt rymlig och snålare.
Hade tidigare en V50 2.0D som tjänstebil men har bytt jobb och köpte mig precis en V50 1.6D privat.

tittade först på en V50 1.8F men ångrade mig när jag såg att den sörplade i sig 1 liter/mil på rak 90väg.
tycker det funkar bra med 1.6D, känns faktiskt piggare än 1.8F och går betydligt lugnare, runt 2000rpm vid 100km/h.

1.6D är snålare än 2.0D men det är inte såå stor skillnad.

Att valet tillslut föll på en 1.6D var mest att jag fick den till bra pris och att det är något lägre skatt än 2.0D + att man hade hoppats på att den skulle vara ännu snålare.
Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]