Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En lustig historia eller väldigt olustig för oss som var med.
Körde frugan till Halmstad för operation med sin helt spritt nya Skoda Fabia
som endast gått 380 mil.
Operationen gick fort och relativt smärtfritt så äntligen efter 2 timmar i en väntsal
så var hon klar för hem transport till Trollhättan igen en resa på 22mil enkel resa.
Hungrig som ett svin och lite irriterad att gps en guidar in mig på fel gata men skit samma
kör på endå.
Då rycker bilen till lite och känns helt orkeslös för ca:3-5 sek (känns som man kör på 5an i 30kmt)
Sedan går bilen som vanligt i ca:3-4 kilometer för att sedan sten dö ( totalt död motor)
Min första tanke var att kamremmen gått av eller styr boxen eller liknande.
Ringer bärgaren som kör oss till Hallands motor som skulle undersöka felet snabbt.......men
timmarna gick 1-2-3 timmar i en kundmotagning (jag var inte mindre hungrig då eller..! )
samt små irriterad kan man lungt säga och frugan ny opererad i gipps.
Nä datorn hittade inga fel på bilen så vi fick en hyr bil istället SEAT ALTEA (jävla go bil föresten)
Tiden gick ca:3 veckor då ringer verkstan i Halmstad och undrar om vi har tankat diesel i bilen :o
Vad fan säger karln...Diesel även om jag haft en järnblödning så har det alldrig hänt mig på snart
38 år som bilist denna tabbe föresten sa jag....Hur skall jag få ner ett diesel munstycke i detta lilla hålet
som lyser hel grönt.(inget svar)
En vecka senare ringer kundmotagningen att bilen är klar bara att åka ner igen för att hämta bil jäveln igen.
Går in på kundtjänst (ingen skugga över Halandsmotor)och förklarar vilka vi är och vilken bil det gäller
han knappar in reg nummer och får ögon som tefat och säger spontant (VAD FAN HAR HÄNT HÄR).
Hela skärmen var fylld med åtgärder verkstan gjort. (har inte hämtat ut listan än på blennermarks) det jag
kommer ihåg dom sa att dom bytt var 3st kolvar,4St spridare,Omslipning/planing av topplock,alla kanaler igen kocksade+ endel lager det är mycket mera men vad fan hände igenterligen med motorn 380 mil.
Killen som fiksade toppen sa att det var det värsta han har sett någonsin.
Naturligtvis tog VAG på sig detta men vad hände igenterligen med motorn inga remmar har hoppat enbart bara spikat ihop totalt(Jag funderar själv vad som hände)fick inga svar eller så visste dom men inget ville säga.
Kan säga att bilen är piggare nu än då den var ny.
Så det måste varit något galet med motorn redan från början.
Eller vad tror ni.......................................
Quisten
av *pettson*
ärligt talat så tror jag inte överhuvudtaget på den åtgärden på en 380 mil gammal motor.
Inte ens VAG är så dumma i huvudet vet jag av erfarenhet, du hade fått en utbytesmotor direkt. Det här renoveringsjobbet har nu kostat dom lite över dubbelt mot en ny maskin om man räknar ihop verkstadsjobbet och delarna.
OM dessa saker är uppskrivna på din motor så har någon motor renoverats och delarna har skrivits på ditt registreringsnummer. Men inte en chans som sagt att delarna sitter i din maskin.
Användarvisningsbild
av Funk
Kan bara hålla med Pettson, rasar en motor så tidigt så vill fabriken ha tillbaka den för analys. Och det byts bara hela enheter på så nya bilar...

/Thomas

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]