Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:
Stefan85 skrev:Som sagt, många av dem säger att S/V40 modellerna är dom sämnsta bilarna som Volvo har tillverkat.
Menande att att rostkyddet är vedervärdigt, byggkvalitén är usel och det är inte ens Volvo delar i den, utan Mitsubishi.
Tidiga Fas1 är väl lite skakiga, men Volvo fick ju ordning på de mesta barnsjukdomarna. Ang delar från andra märken så delas den med Mitsubishi Lancer. X40 har ju även haft mitsubishis gdi-motrer, sammankopplade med en Renault växellåda som man får i x40 utan sugmotor. Rostskyddet är juu inte det bästa tyvärr.
Men sämsta modellen... Nej, av de nyare modellerna så går den mindre åtråvärda titeln till V50. I alla fall av de jag har erfarenhet av.
först kan till läggas att det är med alla om vi nu ska prata volvo 850 v70-s80 v40 v50 alla har sina barn sjukkdomar vad jag lärt
mig genom tider med volvo.
sen har gdi motor inte en renault låda utan en volvo låda vill jag minnas.
Hallå vill bara kommentera lite .... har kört volvobilar sen -72 142-144 245-440-460 s40 v40 har aldrig haft något problem med dom förutom slitage grejor som jag har bytat,, kör förnärvarande en v40 -01 16000 mil och har har varit mycket nöjd med dess modeller,,ina söner kör visserligen v-70 och dom är nöjda (lite törstiga än v-40) men jag framhåller att i den storleksklassen så är JAG mycket nöjd med dom jag har kört

Rolle
Sen beror det på om man har oturen och få en bil som strular ofta så vill man gärna hålla sig borta från den modellen sen.
Men har man en som bara knallar och går och man bara byter slitagedelar så är man ju nöjd.

Som jag är ännu nöjd med min S40 som jag haft i 7månader nu och bara bytt slitage,som tändstift,luftfilter.
Har alltid startat och knallat..peppar peppar ta i trä och allt vad det heter :)
Ja jag har precis införskaffat mig en s40 T4 -98 och jag är nöjd trotts lite fel men det ska ju som sagt fixas :) .

Visst jag har också hört att det ska va dålig kvalle på dom och att det är trångt i kupen men jag har inte märkt nått, så jag är nöjd dels för att den är fan så mycket billigare att äga än den bilen jag ägde tidigare (855 T5) t.ex
Har precis bytt in min s40 2,0t fas II till förmån för en v70.
Bilen var mycket rolig att köra men har haft en hel del problem... Elektronik framförallt!!
Bla så fick jag byta fläktmotstånd två ggr, klimatanläggningen började leva sitt eget liv på sista tiden. Samt är rostskyddet rätt så bristfälligt.
Motor och växellåda håller i min mening toppklass!!
Det bästa med S40 är för mig just att det är hyffsat bekväm bil, men god motoreffekt och låg vikt.
Det absolut sämsta är att alla 3e partstillverkare verkar "glömma" bort denna modell, då den lånar väldigt lite delar från andra modellserier. Det är så sjukt dåligt med andrahandsgrejer också för den delen, trots att det är en volvo. Bultcirkeln är lite udda också...

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]