Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Om bilen ska lämnas på verkstad, så kostar det mer att laga än vad bilen är värd.

Fram med borrmaskin och skruv samt buntband, och häng upp grejorna. Sen är det bara att åka igen. Du får väl lugga kompisen på x-antal tusenlappar för skadan.
av warpiz
okej som jag befarade om man skulle fixa buklorna vad kan kalaset tänkas hamna på tror du ? fixar kofångarna själv men det är lackjobbet som är utanför min expertis
Användarvisningsbild
av Tomas88
Inte roligt det där. Som Camaro säger kommer nog detta kosta en del, och man kan ju fundera på om det är lönt att lämna in.
Vet ju inte i hur bra skick bilen är för övrigt men det kanske blir billigare för din kompis att köpa en annan och så kan ju han ha den han kört sönder. :wink:

Är inte så insatt i priser på lackering men fick ett pris på att lacka om en huv på över 2000 har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Säg att bara lacken går till så mycket som bilen är värd, jag skulle gissa 6000-8000kr, är inte helt orimligt. :roll:
Delarna och jobbet går kanske också det på 6000-8000kr, svårt att säga då man inte sett bilen irl.

Det billigaste blir om din polare köper dig en likvärdig bil och sen så skriver du över den dikeskörda bilen på han. :lol:

Jag hade oturen att möta ett rådjur en sen kväll för något år sedan på en 90 väg dessutom så det blev ganska ordentliga skador i fronten och på sidan.
Lämnade in den på verkstad. De bytte grill, strålkastare, blinkers, plasten under trålkastarglas, uträttning av plåtskador och omlack av förardörr, huv, båda framskärmarna, bröstplåt, båda passagerardörrarna på höger sida, höger bakspegel och stötfångare fram. Allt detta till det nätta priset av runt 25 000kr om jag inte minns fel. Tack och lov för helförsäkring. :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Fluffen skrev: Jag hade oturen att möta ett rådjur en sen kväll för något år sedan på en 90 väg dessutom så det blev ganska ordentliga skador i fronten och på sidan.
Lämnade in den på verkstad. De bytte grill, strålkastare, blinkers, plasten under trålkastarglas, uträttning av plåtskador och omlack av förardörr, huv, båda framskärmarna, bröstplåt, båda passagerardörrarna på höger sida, höger bakspegel och stötfångare fram. Allt detta till det nätta priset av runt 25 000kr om jag inte minns fel. Tack och lov för helförsäkring. :D
Sprang rådjuret och stångade i dörrarna efter fronstsmällen? Eftersom det blev 3 dörrar? :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, det blev bucklor på alla tre dörrarna, fråga mig inte hur, men det blev det. Ska tillägga att jag inte justerade det själv. :wink:
Det satt faktiskt hår fastkilat mellan fälgen och däcket i bak på passagerarsidan och blod och diverse godsaker var det klenat på bilen också så det tvättade jag inte bort utan jag visade skaderegleraren det så att han skulle köpa det jag sa.
Användarvisningsbild
av camaro69
Om ett försäkringsbolag skulle handlägga din skada så skulle dom "lösa" bilen eftersom kostnaderna är för stora för reparation.

Alternativ 1: är att åka till skuttverkstaden "Slägga och Spett" så får dom räkna på hur mycket det kostar att fixa till bilen.

Alternativ 2: Polaren tar fram pluskan och betalar "rätt" antal tusenlappar. Du fixar bilen så den blir körbar och åker vidare och spar pengarna till nästa bilköp.

Alternativ 3: Polaren får betala din nya bil och får ditt gamla "lik".
Tror inte ni kommer vara kompisar efter den dealen. Men det är ju ditt val. :wink:

Bilen är trots allt 16 år och betingar inte något enormt värde. :wink:
av flink
Med dina ralley-stripes så ger bucklorna bara lite platina till bilens intryck ;)

Nä, skämt o sido... tror inte du kommer billigt undan hur du än gör om du ska ha den bilen i toppskick igen om du inte är väldigt händig och kan göra allt själv. Bara att spruta metalliclack kostar skjortan.
Det du kan göra är att leta upp en bilskrot, där du säkert finner många billiga delar till bilen... och om du har rejäl bondröta så kanske till och med i samma färg.

Inte alls roligt när något sådant inträffar.. hoppas ni kommer kunna lösa det på något bra sätt.
Krockade själv en tidigare bil... fick punga ut med närmare 15.000,- (och då var allt jobb fixat utan kvitton). Då hade jag tur som kände en som drev en egen verkstad och plåtslageri. Jag hade nog kommit ner i pris om jag letat delar begagnat...

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p[…]

1998 nissan micra k11 bensin.