Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Jocke S. skrev: Finns det ingen spänning på säkring #11, så har man ingen spänning till pumparna... :wink:
Inte enligt mitt elschema ... samt enligt en gammal tråd som du var med på Jocke :wink:
Enligt nedanstående schema så kan man ju ha spänning till huvudpumpen även om man inte har det fram till förpumpen. T ex om det är avbrott i kabeln fram till säkring 11.
Sparkz citat från den gamla tråden:

Bild
Användarvisningsbild
av Jocke S.
sidhabo skrev:
Jocke S. skrev: Finns det ingen spänning på säkring #11, så har man ingen spänning till pumparna... :wink:
Inte enligt mitt elschema ... samt enligt en gammal tråd som du var med på Jocke :wink:
Enligt nedanstående schema så kan man ju ha spänning till huvudpumpen även om man inte har det fram till förpumpen. T ex om det är avbrott i kabeln fram till säkring 11.
Sparkz citat från den gamla tråden:

Bild
BildKlicka på bilden (för att förstora).
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jocke S. skrev: BildKlicka på bilden (för att förstora).
Ja där får man för att man försöker läsa Haynes elschema :) Du har rätt Jocke. Huvudpumpen verkar ju matad direkt från ingången på säkring 11. Lite lättare att se på din ritning. Bränslerelät är väl det heta tipset då, som du sa.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
sidhabo skrev:
Jocke S. skrev: BildKlicka på bilden (för att förstora).
Ja där får man för att man försöker läsa Haynes elschema :) Du har rätt Jocke. Huvudpumpen verkar ju matad direkt från ingången på säkring 11. Lite lättare att se på din ritning. Bränslerelät är väl det heta tipset då, som du sa.
Jag gillar inte Haynes...men det är kanske personkemin som inte stämmer!? :lol:
av volvodennis
provade med en kompis bränslerelä idag men vet dock inte fall det är fullt fungerande men fick inte nån spänning på säkring 11iaf när ja körde på starten
och spänningen på 12 försvann me :S på 13va de 0.01 :S
vad kan felet vara? min syster har en 740 med b230f så ja kan ju testa hennes relä men finns de risk för att hennes går sönder om ja sätter i de i min och de är annat fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mycket kopplas bort när man kör på startmotorn för att den ska få all ström. Ljus, torkare osv..
Men säkring 12 matas från 15R på tändningslåset, och den måste vara med vid start för den matar tändsystem och andra bra-att-ha-saker. Kan det vara fel på startkontakten?
Gör en gammal hederlig tjuvkoppling och mata ström till 15 på tändspolen direkt från batteriet och se om den startar då.
av volvodennis
provade mitt relä i en likadan 740 me likadan motor och allt och de funkade i den så de är nog inte relät som är fel.... har provat me en tjuvkoppling nu me och de funkar inte heller..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
volvodennis skrev:provade mitt relä i en likadan 740 me likadan motor och allt och de funkade i den så de är nog inte relät som är fel.... har provat me en tjuvkoppling nu me och de funkar inte heller..
När du "tjuvkopplade "... Tog du bort något flatstift från tändspolens stift 15 innan du kopplade spänning till tändspolen från batteriets plus? Befintliga kablar MÅSTE vara med...annars blir det fel! :wink:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jocke S. skrev: Eller har du en 3-polig kontakt på fördelaren?
Verkar som du har en hallgivare ...
Kolla den:
Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??