Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jazen
Hej!
Min bil läcker bensin någonstans ovanpå tanken.. Har tittat i luckan i bagageutrymmet, går inte att se något vettigt.. Har även försökt att få ner tanken så man kan se, men det har inte alls gått bra... Enligt rykten måste man demontera halva bakvagnen! stämmer det? ?:-/ *suck*
Tacksam för all hjälp!
Jazen :)
av *pettson*
Jazen skrev:Hej!
Min bil läcker bensin någonstans ovanpå tanken.. Har tittat i luckan i bagageutrymmet, går inte att se något vettigt.. Har även försökt att få ner tanken så man kan se, men det har inte alls gått bra... Enligt rykten måste man demontera halva bakvagnen! stämmer det? ?:-/ *suck*
Tacksam för all hjälp!
Jazen :)
Ja det stämmer att större delen av bakvagnen måste demonteras..
Användarvisningsbild
av ketto
ja, de stämmer att bakvagnen ska ner! Men inte helt tydligen, men främre fästena för bakvagen ska bort helt iaf, och släppa bultarna bak rätt så mycke för att kunna dra ut tanken, och sen ska kardan släppas oxå! Har gjort de jobbet en gång, då tog ja ner hela bakvagnen, gick bra iaf! Hade läckage i ett rör ovanför tanken, ett skitlitet hål, trycksatte tanken me tryckluft, vips, så kikade de ett litet hål!

Nån av de 3 rören ovanpå tanken läckte iaf!

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE UPPLÖSNING

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
bakvagnen siter i en stor vagga. samtliga skruvar till vagan ska lossas, sen kan du sänka ner bakvagnen lagom lång för att få ut tanken
av DrEvilBoy
Fick läck problem med min tank ett halvår efter jag hade haft den inne för byte av armaturer, det visade sig att det var ena locket till armaturen som hade gängats upp lite. gick att skruva fast på plats med mejsel och hammare. Försök att lokalisera läckan med en liten spegel först och om du har tur så slipper du plocka ner allt
Användarvisningsbild
av Jazen
Tack alla för råd och tips!! :)
Vi lyckades att få ner tanken ca 7 cm på höger sida, med lite demontering.. Hittade att ett av bränslerören (det som går från motorn och till filtret), hade rostat av i bakkant på tanken. Skaravade och bytte till slang istället, så nu är problemet löst och bilen går som en klocka igen och inget bensinläckage :D :D
Användarvisningsbild
av ketto
Jazen skrev:Tack alla för råd och tips!! :)
Vi lyckades att få ner tanken ca 7 cm på höger sida, med lite demontering.. Hittade att ett av bränslerören (det som går från motorn och till filtret), hade rostat av i bakkant på tanken. Skaravade och bytte till slang istället, så nu är problemet löst och bilen går som en klocka igen och inget bensinläckage :D :D
gjorde precis som du, satte på en slang ja me! Funkar hur bra som helst! :-)-)

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]