Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjompa
Hehe, å här är de bara kallt så förbannat, lite snö har vi väl men de är ständig isgata oavsett vilken väg man åker på..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Snyggt med rätta fälgarna, Men snön har hamnat här uppe istället ser jag..

Vädertoppen; vem har kallast ute ? -21 visar termometern här :mrgreen:

Du fixar och donar med bilen hela tiden, bra, för det är kul att läsa :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo jag tycker det är ganska roligt att dona med bilen, och om ca 200 mil är det service igen. Olja, oljefilter, luftfilter och tändstift hade jag tänkt byta.
Funderar på om det är nåt mer som behövs göras. Någon idé? :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bränslefilter skall vara bytt vid 15k har jag för mig.
Funderade lite på vevhusventilationen men vad jag vet så ska detta inte behövas på min motor. Sen vet jag inte hur man gör heller. :oops:
Kamremmen också bytt vid 15k
Vad är "agg-snodd"?
Tack för förslagen eccy.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
1. Hur ofta gör du service? :???:
2. Följer du rekommendationerna eller gör du extra-tjosan?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Remmen till servo, generator och ac.
Jaha okej. Jo har kikat lite på den och den ser bra ut tycker jag. Om den nu mot förmodan skulle gå av är det nåt som kan skadas då?
~Kalle~ skrev:1. Hur ofta gör du service? :???:
2. Följer du rekommendationerna eller gör du extra-tjosan?
Jag gör väl lite "extra-tjosan". Byter olja och filter var 1000ende mil.
Anledningen till att jag bytte broms och kylarvätska var att jag inte visste när det var gjort senast. Men det var nog inte helt fel att göra detta.
Tändstift skall väl egentligen bytas var 6000ende mil men har blivit lite nojjig för detta med Volvos orginalstift så tänkte byta de lite före. Sen tycker jag 6000 är ett ganska långt intervall.

Sen har jag kollat upp det där med vevhusventilationen lite mer och jag hade nog fel om att den inte behöver rengöras.
Men jag blir inte riktigt klok på hur ofta.
Jag har kolla lite på de där serviceprotokollen som finns upplagda på forumet. Problemet är att jag inte vet vilket jag skall följa.
Det finns ett som det står skall gälla för bla S40 och 1500 mil.
Sen finns det ett som skall gälla för 02 och framåt med 2000 mils intervall.
Nu är det ju bara det att min bil som jag förstår det när jag kollar i serviceboken har 2000 mils intervall men den har ju modellår 2001 så den stämmer ju inte riktigt in på någon av protokollen.

Enl förstnämnda protokoll skall vevhusventilationen rengöras första gången vid 7500 mil och sen med 4500 mils intervaller och i så fall skulle en av dessa rengöringarna vara vid 18 000.
Enl det andra (2000 mils protokollet) skall den inte rengöras oftare än var 16 000 mil och i så fall skall ju detta redan vara gjort för inte så längesedan.

Ja inte helt lätt som sagt. Min bil har gått ca 18 800 mil nu.
Användarvisningsbild
av eccy243
Om du har 2000-intervall, så skulle jag gå efter de schemat. Sen så skadar de inte att göra de ändå. Sen så kan ju meddelas att rengörningen på en märkesvekstad oftast inte blir märkvärdigare än att man lossar slangen som går upp till ventilkåpan, och blåser i den med tryckluft en stund.

Det var alldeles för dåligt betalt jobb för att plocka ner insug och hålla på så...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om generatorremmen går av så kommer du inte långt med bilen innan strömmen är slut
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 137
Visa din semesterbil(d)

En första premiärtur blev ner till Fal[…]

Tjuvström V70 2005

Nu blev det avancerat. Hur ser en sådan ut[…]

Hur ser den ut? Har du bild på hur det ser u[…]