Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robert7539
Hej!

Har gått och blivit sugen på s80 med v8:an, dom börjar komma ner i pris. Runt 280-300 tusen kan man nu få en fullsmetad 07:a. Har ej kört en ännu men har stor erfarenhet av bilen fast med 2,5 T motorn. Är de stor skillnad? Hur är service priserna i jämförlese med 2.5T? Soppaförbrukningen förstår jag är rätt hög.

Alla tankar och ideer uppskattas..

/Robert
av perhall
Om du gillar v8 och har råd - vilket redan ditt meddelande visar på - tycker jag du ska köpa en sån.

jag har en känsla av att det är lite som med gamla s80 t6, dvs. faller kraftigt i början, sen blir den populär

en s80 v8 drar förmodligen 20% mer än en manuell 2,5T, 15% mer än en automat 2,5t och 10% mer än en 3,2 (alltid aut)

servicekostnaden skiljer inte heller mycket

försäkring tror jag kan vara 20-40 % dyrare men det är enkelt att kolla (ta ett regnr på en annons på blocket o kolla på försäkringsbolagens hemsidor)

90% av delarna är samma men t ex bromsskivor, avgassystem och katalysator är säkert mycket dyrare.

PH
Användarvisningsbild
av Funk
~Kalle~ skrev:Enl uppgift så är den snålare än 3.2 an
Det tror jag knappast.. i XC90 har jag god uppfattning om vad dom drar och V8:an är allt törstigare än 3,2:an. I alla fall så länge vi snackar om något sånär normal körning.

Vad jag då tycker om V8 i S80.. Jo det är en riktigt trevlig upplevelse, det går att köra förvånansvärt offensivt med den tunga kombinationen och samtidigt ha grymt bra komfort för lugnare transporter. På plussidan har vi också ett riktigt maffigt avgasljud, framförallt vid kallstart..
Jag tror banne mig ingenjörerna designat avgassystemet på S80 V8 för att reta grannar.. för efter bara någon minut efter kallstart så dämpas avgasljudet en hel del så föraren inte störs :wink: Ett helt annat ljud än i XC90 V8 som låter tam i jämförelse.

Dock tycker jag att T6 med sitt mjukare drag och högre/jämnare vrid vid låga varvtal faktisk är en bättre motor.. men ljudet, åhhh ljudet, det är värt en massa...

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en S80 V8 awd Executive. En grym bil på alla sätt! Riktigt snabb!

Nån som har en S80N 3.2/3.2 awd som kan säg nått om bränsleförbrukningen? Jag har kört mycket 3.2 (framhjulsdrift), både på bana och i vardagskörning, men har aldrig haft någon. Så jag har aldrig mätt upp någon tank. Men enligt färddatorn så är V8:an snålare!

Har gasat mycket dom senaste tankarna, plus mycket korta turer och kallt ute (bränsledrivna värmaren på varje dag), då kommer förbrukningen upp i 1.8l/mil (verklig förbrukning). 98 oktan och 95% stadstrafik.
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev: servicekostnaden skiljer inte heller mycket
PH
Det verkar ju orimligt att servicekostnaden skulle vara som "vanligt". För det första torde det vara betydligt trängre i motorrymmet. För det andra är motorn mer komplicerad med flera delar att byta och kontrollera.
Men det är väl bara att ringa en Volvo verkstad och kolla.
Min enda erfarenhet med ex Audis större dieslar är att de är betydligt dyrare att serva än de mindre motorerna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Det verkar ju orimligt att servicekostnaden skulle vara som "vanligt". För det första torde det vara betydligt trängre i motorrymmet. För det andra är motorn mer komplicerad med flera delar att byta och kontrollera.
Men det är väl bara att ringa en Volvo verkstad och kolla.
Min enda erfarenhet med ex Audis större dieslar är att de är betydligt dyrare att serva än de mindre motorerna.
Fast så komplicerad är den inte ändå. Vad det gäller motorutrymmet är det faktiskt inte så stor skillnad mot övriga motorer.

Man måste tänka på att det är en motor som är utvecklad av Yamaha, åt Volvo. :) Dom är inte nybörjare! :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Idag när jag var ute o körde noterade jag den lägsta blandade förbrukningen hittills. -7 grader och den bränsledrivna värmaren har varit på 2 gånger idag. Körde ca 1,5 timme blandad motorväg, landsväg och stadskörning. Gick efter färddatorn idag, den brukar visa lite för mycket - står det 17.3 på färddatorn så är det ca 17.0 verklig.

Lägsta när jag var ute var 10.4, men när jag kom hem så visade den 11.7l/100km. Bilen har gått 720 mil hittills.

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]