Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av CoqRouge
Kör du med försämrad sikt framåt kollar du ju också vägrenen mer än bara rakt fram.
Visst är det jobbigt att möta någon med helljus, men håller med pettson om att man faktist inte behöver glo på det mötande ljuset som en galning.
av Andy1983
Absolut ska man inte glo in i ljuset, men som jag skrev så HATAR jag dimmljus/halvljus kombinationen. Det är totalt meningslöst då dimmljus lyser där man INTE ska titta. Självklart vill man inte blända, skulle aldrig förlåta mig själva om jag orskade en olycka pga att jag bländat någon. "Pettson", jag lärde samma som du. Man ska inte stirra i mötande bils lampor utan istället titta ut mot vägkanten. Detta är ett roligt ämne tycker jag, många åsikter
av CoqRouge
Kombinationen dimljus+halvljus lyser väl inte ens så att man ser någon större skillnad när man sitter o kör. Folk tycker väl att det är snyggt att ha dimljusen på samtidigt??
av Andy1983
Jag tror och hoppas att människor bara har dimmljus för att det är snyggt, för om människor sitter och kör efter dimmljuset så bör man deffinitivt gå om bilskolan igen då du absolut INTE ska sitta och se där dimmljuset lyser, vilket är typ 3 m framför bilen :lol:
av *pettson*
Ideen var inte att på nåt sätt nu leda av tråden från xenon, men jag tycker det är viktigt att belysa att problemet är mycket större än vilken ljuskälla som används. Problemet är att alla faktiskt inte kikar likadant och alla tål inte lika mycket. Vi kan gärna starta en annan tråd om detta. Missminner jag mej inte så finns det säkert en gammal tråd om det redan. (avbländning).

Vad gäller ljusregleringen så är det olika på olika bilar. BMW som jag jämförde med är riktigt seg, men det är orginalmonterat och godkänt. Det är lika bra som att INTE ha ljusviddsreglering på annat än möjligen en knapp som många har med vanliga lampor.
Opel däremot har supersnabb reglering på många modeller. När du gungar på bakdelen på bilen så rör sej lyktorna så gott som i realtid. Det gör även att föraren ser lyset som stabilt, men att mötande ser lyset som ett fladder. Det är minst lika DÅLIGT som att inte ha reglering alls, tyvärr.

Volvo har ett mellanting där man gjort lyktstyrningen lite mera okänslig men ändå relativt snabb. Dock lika irriterande att möta en fladdrande stark lykta trots att iallafall jag inte kikar in i dom.
Användarvisningsbild
av Ticken
Har en fråga som jag tror passar bra i den här tråden..

Nu är det såhär efter mycket velande fram och tillbaka så har jag tänkt att jag ska konvertera halvljusen på min 940 med s.k Bi xenon från xenonkungen.
Min första idé är 8000k. Till frågan, är det 100% lagligt att åka runt med?
Om man bortser ifrån nivåreglering & högtrycksspolning osv..
Det är inte så att polisen stoppar en för att dom lyser "för blått" eller nått i den stilen?

Vilka svårigheter kan man stöta på när man pysslar med sånt här?

Är med på att man får trycka i en halogenlampa när man besiktar, men besiktningsgubbarna säger inget om alla extra sladdar och barlaster och så?

Berätta gärna lite mer om hur det här lirar, för det är grymt intressant och frestande!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nä. Det är 100% olagligt att åka runt med. :wink: Är det inte godtjänt på besiktningen så är det inte lagligt att åka runt med heller.
Vill du nu ändå ha xenon hade jag nog ändå nöjt mig med 6000k.
Väljer du 8000k så får du sämre ljus och det lär inte bli lättare med polisen.
Användarvisningsbild
av Ticken
Okej då kanske det är smartare att använda 6000k.

Men det är väl egentligen bara att byta till halogenlampa vid bes? Dom säger inget om alla extra sladdar och sånt?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror inte de kan säga nåt om några sladdar men det skulle ju kunna vara så att besiktning mannen/kvinnan blir extra nitisk på allt annat bara därför.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]