Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christer.d
Tomas88 skrev:Var ska denna kåpa sitta?
ha allt kan man inte veta
tog en bild från boken lite dålig bild men man kanske ser is inte gå ut vid -28grader

Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ser ut som den sitter och täcker luftintaget till kylaren nere mellan dimljusen. Ser jag rätt?
Blir motorn snabbare varm med detta då? Hur kan den bli det? Tack för bilden.
av christer.d
Tomas88 skrev:Ser ut som den sitter och täcker luftintaget till kylaren nere mellan dimljusen. Ser jag rätt?
Blir motorn snabbare varm med detta då? Hur kan den bli det? Tack för bilden.
snabare blir den ej varm men vid körning är det bättre
av CoqRouge
Under körningen håller ju termostaten motorn på optimal arbetstemperatur. Behövs kåpor så ska du nog kolla termostaten först.
av christer.d
CoqRouge skrev:Under körningen håller ju termostaten motorn på optimal arbetstemperatur. Behövs kåpor så ska du nog kolla termostaten först.
jo termostat är ok i min bil
volvo tillverkar kåpor till v/s40 för skojs skull.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men jag fattar inte. Vad gör att kupén blir snabbare varm med dessa kåpor?
Är det att luften som sugs in i fläkten inte blir lika kall eller vad? Vet inte själv var luftintaget sitter.
av CoqRouge
christer.d skrev:
CoqRouge skrev:Under körningen håller ju termostaten motorn på optimal arbetstemperatur. Behövs kåpor så ska du nog kolla termostaten först.
Det ska inte behövas en kåpa för att tempgivaren ska vara på normaltemp & motorn ha rätt arbetstemp.
av christer.d
CoqRouge skrev:
christer.d skrev:
Det ska inte behövas en kåpa för att tempgivaren ska vara på normaltemp & motorn ha rätt arbetstemp.
SOM JAG SA ALLT ÄR OK PÅ MIN BIL.
jag har bra värme i min bil kanon Men med luftintagskåpa blir det bättre vid körning
det kanske skulle vara nåt för dig och inse att den är bra när det börjar närma sig -30grader ute
så kalt har kanske du ej.
så allt volvo gör är ej dåligt.
:D
av klacken
På vintern när det är riktigt kallt kyler ju fartvinden så mycket att motorn inte kommer upp i normal arbetstemp fast termostat och allt är ok=sämre värme i bilen,täck för kylaren så går motorn varmare=bättre värme i bilen.Så har jag gjort på alla bilar ja haft (ca.20st) och det ger alltid samma resultat
av christer.d
klacken skrev:På vintern när det är riktigt kallt kyler ju fartvinden så mycket att motorn inte kommer upp i normal arbetstemp fast termostat och allt är ok=sämre värme i bilen,täck för kylaren så går motorn varmare=bättre värme i bilen.Så har jag gjort på alla bilar ja haft (ca.20st) och det ger alltid samma resultat

håller med dig till 100% men alla vet ju inte vad kallt är ute
tack det var mycket bra skrivet av dig.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]